in ,

Burger King is nergens bang voor

Burger King durft de grenzen op te zoeken met hun advertenties en campagnes

Marcello Pascoa, Global Head of Brand Marketing van Burger King, geeft met zeer veel zelfvertrouwen aan dat Burger King een ‘fearless’ merk is. Het is niet bang te experimenteren en durft de grenzen op te zoeken met hun advertenties en campagnes.

Pascoa werkte eerst voor Coca-Cola en gaf daar een voorbeeld van. In Brazilië maakten mensen denigrerende en discriminerende opmerkingen over mensen die ‘gay’ waren. Ze zeiden dan dat ze geen Coca-Cola waren maar wel Fanta. Pascoa wist hier wel wat mee te doen. Tijdens een festival vulde hij alle Coca-Cola blikjes met Fanta. Zo kochten de mensen dus Coca-Cola, maar de inhoud van het blikje was Fanta.

Pascoa’s aanpak was een groot succes. Hij gaf tips aan marketeers omtrent het adverteren van hun producten. “Make fun of your product”, was zijn moto. Mensen denken niet na over een reclame. Het moet iets simpel zijn dat leuk oogt. Je mag jezelf niet al te serieus nemen.

Eén van de mooiste voorbeelden komt uit Spanje. Uit een onderzoek blijkt dat 65 procent van hondeneigenaars toegeven als hun geliefde viervoeter komt bedelen voor een stukje van hun Whopper. Burger King speelde hier meteen op in. Zo creëerde ze een ‘Dogpper’. Dit is een bot dat de gegrilde smaak van zijn hamburgers biedt. Zo kan uw pup genieten van zijn eigen speciale ‘Whopper’. Met dit in gedachten lanceerde het Spaanse digitale agentschap een leveringscampagne. Alle klanten die online bestellen via de app, ontvangen een gratis ‘Dogpper’. Dit was een zeer groot succes.

Bekijk ook:
Verdwijnt cash geld uit onze samenleving?

The Blank Whopper

In Brazilië maakte Burger King een advertentie om de ‘blanco’ stemmers ervan te overtuigen toch te gaan stemmen. Om een universele boodschap te sturen naar de niet-stemmers, creëerde Burger King en agentschap Davis Sao Paulo een nieuw product: de Blank Whopper. Dit is een Whopper gemaakt met toppings die iemand anders voor je geselecteerd heeft. Dit was om de niet-stemmers duidelijk te maken dat je stem uitbrengen toch wel belangrijk is. De resultaten van deze actie waren verre van prikkelend. Uien en mayo? Augurken? Geen brood? Het heeft voor rare en onsmakelijke combinaties gezorgd.

Whopper Neutrality

In de VS worden deze Whoppers gebruikt om kritiek te leveren op de recente intrekking van de regelgeving die volgens de voorstanders een gelijke toegang tot het internet garanderen. “Kom op voor je mening”, aldus Pascoa.

In de advertentie voor de Whopper Neutrality ontdekken de klanten dat de typische Whopper prijs hen slechts een ‘langzame toegang Whopper pas’ geeft. Dit betekent dat zij langer op hun hamburger zullen moeten wachten, tenzij ze 26 dollar betalen om hun maaltijd sneller te ontvangen. De medewerkers van Burger King gingen deze nieuwe regel uitleggen aan boze en verwarde klanten door het ‘Whopper neutraliteit’ te noemen.

Bekijk ook:
Wat zijn de voordelen van een online boekhoudprogramma?

Ludieke actie

Een andere ludieke actie vond plaats in Roemenië. Roemenië heeft maar één Burger King, namelijk op het vliegveld en dat pas na de security. Zo hebben ze tickets gecreëerd waarmee mensen langs de security konden passeren om een Whopper te kunnen eten. Als ze hun instapkaartje aan één van de medewerkers gaven, kregen ze een Whopper. Deze actie was wel niet zo’n groot succes. Vooral de politie was hier uiteindelijk niet echt blij mee.

Maak van iets negatief, iets positief

Franchisers waren zeer ontzet tijdens de Flame Burger King actie. Burger King grilt zijn vlees en houdt dus duidelijk van vuur. Maar er zijn al veel filialen uitgebrand in het verleden. Foto’s van Burger King restaurants die uitbrandden gingen de hele wereld rond. Op het eerste zicht lijkt dit niet meteen een positief punt, toch? Maar Burger King heeft er tot grote verbazing toch een positieve draai aan kunnen geven. Ze gebruikte deze foto’s namelijk om mensen eraan te herinneren dat Burger King altijd grills gebruikt.

Bekijk ook:
Leuke feitjes: dit wist jij nog niet over wijn

Overtuig je advocaten

Met de fotoactie van de uitgebrande filialen kregen ze heel veel beziens wereldwijd, maar er was één probleem. Op een gegeven moment werden de tuinen van de voormalige CEO’s van McDonalds gefotografeerd. En deze bevatte allemaal een barbecue. Dit wilde dus zeggen dat ook de CEO’s van McDonalds van gegrilld vlees hielden. De advocaten van Burger King maakte zich daarom zorgen dat ze een rechtszaak zouden krijgen. ‘Bring the lawyers to your side’, was het laatste advies van Pascoa.

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.