in

Waarom je beter kunt sporten in de ochtend dan in de avond

Jup. Er bestaat een duidelijk verschil tussen de effecten van een ochtend- of avondtraining. De ene ligt liever de hele ochtend te snoozen in bed, terwijl de ander z’n bed uit springt om te sporten. Vaak is de keuze hiervan afhankelijk of je een ochtend of avondmens bent. Toch zitten er veel voordelen aan het sporten in de ochtend. Ben je een hardloper? Dan voelt het voor jou vast bekend om ‘s ochtends vroeg de dag met een loop te beginnen. Maar ook voor vele andere sporten heeft het voordelen. Dit lees je hieronder!

Gezonde tour

Waarom zou je na een uurtje trainen je middag beginnen met een vette hap? Dat doe je vaak niet en daarom is het sporten in de ochtend ideaal om je gezonde patroon vast te houden. Je wilt je graag goed blijven voelen en daarom kies je snel voor iets voedzaams. Leuk allemaal, maar hoe krijg ik ooit de motivatie om voor werk te sporten? Gun jezelf het patroon. Laat je lichaam maar strijden in de koude (en donkere) ochtenden. Want na deze workout voel je je én beter en kun je met een voldaan gevoel de dag beginnen. En hoef je je ‘s avonds niet schuldig te voelen als je op de bank ploft 😉

Lees ook:
Deze voedingstoffen geven een boost aan je weerstand 

Meer energie

Zodra je je bed uit springt, voel je je vaak slaperig en moe. Máár dat is vaak een vals signaal, want juist in de ochtend heeft je lichaam nog niks gebruikt van je dagelijkse dosis energie en daarom kun je veel energie geven in een ochtend training. Oke, als je het een avondje laat hebt gemaakt blijf dan vooral liggen want aan een halve training heb je niet zoveel maar anders… ga zwemmen! Vele zwembaden zijn al vanaf 7 uur ‘s ochtends open, na een half uurtje/uurtje zwemmen voel je je vol energie, ben je wakker en train je daarnaast ook je lichaam. En dan na deze zwemtraining is het tijd voor: ONTBIJT!

Ontbijten

Na het sporten is een ontbijtje echt een traktatie! Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor soort training je hebt gehad, want anders is het belangrijk om daarvoor iets kleins te eten. Voor het hardlopen of zwemmen kun je bijvoorbeeld een appel of een banaan eten zodat je in ieder geval iets in je lichaam hebt. Na het sporten kun je óf je ontbijt mee de trein innemen of je zorgt ervoor dat het al klaar ligt. Wat dacht je van een heerlijke bak havermout, bananen pannenkoeken (zo klaar!) of een bak met je favoriete yoghurt? Je zult je zo verzadigd voelen na een heerlijk ontbijt dat je bijna niet meer zonder wilt. JIJ KAN DIT!

Lees ook:
De eikenprocessierups is er weer

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze broeken zijn helemaal hip

NIEUW! De BOOS ACD-Podcast #1 van Tim Hofman