in

Vitamine D, wat moet je ermee?

Dit is waarom de zon goed voor je is! 

Heerlijk. De eerste lente stralen komen alweer om de hoek kijken. Ondanks dat je er nu niet massaal op uit kunt trekken, kun je wel genieten van je eigen stulpje. Geef je eigen tuin een boost met nieuwe plantjes, maar geniet vooral van de prachtige zonnestralen die op je gezicht terecht komen. Want de zon is ZO goed voor je! Natuurlijk niet om uren in te bakken, maar af en toe wat zonnestralen kan veel goeds doen voor je lichaam. Hieronder lees je waarom!

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor zowel sterke botten en tanden. Vitamine D helpt je daarnaast ook om je weerstand goed op peil te houden en zorgt voor een goede werking van je spieren. Kortom: een hoop voordelen om wat extra vitamine D in huis te halen. Want in eerst instantie haal je vitamine D uit je voeding. Zo kun je denken aan vette vis (zoals zalm, haring en makreel), maar ook eieren bevatten wel iets van deze vitamine. Ongeveer 10% kun je uit voeding halen, maar 90% komt uit de UVB-straling uit het zonlicht. 

1500 zonuren in Nederland

Met gemiddeld zo’n 1500 tot 1650 zonuren per jaar in Nederland zijn er genoeg gelegenheden om je vitamine D kuurtje op peil te brengen. Je lichaam maakt namelijk vitamine D in de huid aan door de invloed van de zon. Daarnaast ben je in de zomer ook vaker buiten en daarom voel je je in de zomer ook vaak wat gelukkiger doordat je én een mooie tint hebt en daarnaast voel je je beter en fitter door het licht.

Beter slapen

Misschien was dit al enigszins bij je bekend, maar door de zon kun je ’s avonds beter je nachtrust pakken. Door de zon heb je namelijk veel meer energie en heb je dus ook meer energie om dingen uit te voeren. Nu ben je vooral overdag thuis aan het werk en zou je in de pauzes wat zonnestralen mee kunnen pakken. Hierdoor kun je normaal gesproken ’s avonds sneller in slaap komen, doordat je een effectieve dag hebt gehad.

Extra vitamine D slikken?

Als je gemiddeld ongeveer een half uurtje per dag buiten komt is er niks aan de hand. Je handen en je hoofd moeten dan wel onbedekt zijn, maar hierin zijn wel uitzonderingen te vinden. Een aantal groepen hebben namelijk elke dag 10 microgram extra vitamine D nodig.

  1. Kinderen tot vier jaar
  2. Iedereen met een donkere of getinte huid
  3. Vrouwen boven de vijftig jaar
  4. zwangere vrouwen
  5. Iedereen die niet voldoende buiten kan komen

Deze groepen hebben meer vitamine D nodig dan andere, omdat ze niet voldoende binnen kunnen krijgen door het zonlicht of via voeding. Wist je dat iedereen boven de 70 jaar zelfs 20 microgram per dag extra nodig heeft?

Vitamine D supplementen kun je overal kopen. Denk bijvoorbeeld aan de Kruidvat, Holland & Barret of gewoon in de supermarkt. Wees lief voor jezelf en zorg dat je in ieder geval van vitamine D niks te kort komt in deze dagen. Geniet!

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.