in ,

OMGOMG

5 verschrikkelijke feiten over vliegtuigen

Die je liever niet zou willen weten

Verschrikkelijke feiten over vliegtuigen

Je bent vast wel eens met een vliegtuig op vakantie gegaan. Natuurlijk super fijn dat je snel op de plek van bestemming aankomt, de beenruimte is dan wel wat minder maar goed lang leve het vliegtuig. We doen natuurlijk allemaal ons best om niet naar dat vieze toilet te moeten en hopen dat we veilig landen. Maar dat toilet, is dat wel zo smerig? Hier zijn 5 verschrikkelijke feiten over vliegtuigen.

Het toilet is niet de vieste plek

Dat het toilet niet het vieste plekje in het vliegtuig is dat is natuurlijk een vrij schokkende ontdekking. Een studie uit 2015 gehouden door TravelMath liet zien dat de hendel voor het doortrekken gemiddeld 265 bacterie kolonies had per 6,5 cm2. Schokkend was dat er twee plekken waren welke nog smeriger zijn! De tafeltjes vastzittend aan de rug van de stoelen, waar je lekker je snacks op neer legt hadden maar liefst 2.155 bacterie kolonies op elke 6,5 cm2. Acht maal smeriger dan die hendel in het toilet dus.

De bacteriën overleefde op de tafeltjes ook nog eens een volle week! Het schoonmaakteam heeft kennelijk alleen de tijd om je papieren rotzooi op te ruimen, maar niet om de tafeltjes af te nemen met een zeepje.

De bediening van de airco boven je stoel is ook verschrikkelijk vies daar zitten 285 bacterie koloniën op, ook meer als dat toilet dus. Natuurlijk moet je tijdens het opstijgen en landen een gordel omdoen, daar troffen de onderzoekers ook een hoop smerige bacteriën aan zoals bijvoorbeeld E.Coli. Ze waren wel net iets schoner dan het toilet maar nog steeds verschrikkelijk vies.

Lees ook:
5 bizarre internet challenges

Wij raden je aan wat handalcohol mee te nemen op je volgende vlucht en leun niet te veel op je hoofdsteun tenzij je gelijk na de vlucht je haar gaat wassen, deze kwam namelijk even slecht uit de test als de gordel.

De piloot valt geregeld in slaap

Even een dutje doen is natuurlijk prima als je passagier bent, de piloot kan er echter ook wat van. Een onderzoek van de European Cockpit Association in 2012 onder 6.000 piloten kwam tot de volgende conclusie.

  • 3 van de 5 piloten in Zweden en Noorwegen gaven aan fouten te maken omdat ze moe waren
  • 4 van de 5 piloten in Duitsland gaven aan dat ze zo moe waren dat ze fouten maakte
  • 40% van de Britse piloten gaf aan wel eens in slaap te vallen

Nog schokkender, een derde van die slapende Britse piloten kwam er bij het wakker worden achter dat ook de automatische piloot even aan het slapen was en niet werkte zoals het zou moeten. Nu is het zo dat piloten mogen slapen, mits de andere piloot of de co-piloot wakker is, de ECA gaf aan dat het allemaal een veel voorkomend en groot probleem was in Europa.

Het eten is soms 3 dagen oud

Het is geen geheim dat het eten in het vliegtuig vaak niet van een al te beste kwaliteit is. Het is droog, smakeloos en waarschijnlijk krijgen gevangenen in de bajes beter te eten. De FDA (Food and Drugs Administration) kwam er bij een onderzoek tussen 2008 en 2012 achter dat er 1500 overtredingen waren gemaakt met het eten in vliegtuigen. Ze onderzochten waar het eten vandaan kwam:

  • Smerige keukens met muizen, kakkerlakken, poep, schimmel en producten welke niet in de koeling lagen.
  • Ook bleek dat de plastic houders de smaak niet echt ten goede doet komen, maar dat is misschien niet zo verschrikkelijk als het volgende….
  • Je eten is waarschijnlijk tussen de 12 en 72 uur oud! Drie dagen dus, eet smakelijk!
Lees ook:
4 tips om de goedkoopste vliegtickets te scoren

In geval van nood heb je slechts 90 seconde tijd

Smerige gordels, vies eten het is verschrikkelijk maar die slaperige piloot kan natuurlijk voor een niet al te beste vlucht zorgen. Mocht het vliegtuig waarin je zit bij landing in brand vliegen dan heb je ongeveer 90 seconde om het vliegtuig te verlaten.

Doe je er langer over dan zal je waarschijnlijk met brandwonden naar buiten komen of in het ergste geval opgaan in rook samen met het vliegtuig. De eeste vijf rijen vanaf een nooduitgang zijn het veiligste wil je die 90 seconde halen, in een vliegtuig zitten natuurlijk best veel mensen en duw en val werk zal er zeker bij komen kijken.

De altijd vriendelijke stewardessen die zullen je waarschijnlijk niet helpen, bij de laatste brand in een vliegtuig van Aeroflot te Moskou waren het deze dames en de piloot welke als eerste naar buiten kwamen. De noodlottige landing op 5 mei 2019 koste uiteindelijk aan 41 passagiers het leven.

Je zuurstofmasker werkt slecht 12 tot 20 minuten

zuurstofmaskers vliegtuig

Zuurstof, essentieel om in leven te blijven natuurlijk en daarom heb je in een vliegtuig zuurstof maskers. Die maskers werken echter slechts 12 tot 20 minuten! Meestal genoeg tijd voor zelfs je slaperige piloot om laag genoeg te gaan vliegen zodat noodzuurstof niet meer nodig is maar toch, 12 minuten is niet erg lang.

Lees ook:
Waarom we geen 1,5 meter afstand hoeven te houden in een vliegtuig

Mocht je ergens boven hoge bergen vliegen denk de Himalaya dan zijn die 12 minuten in ieder geval te kort. Dus heb de volgende keer een fijne vlucht en denk niet te veel terug aan deze schokkende feiten!

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Mogelijk nieuwe kinderziekte in Nederland

versoepeling maatregelen

PERSCONFERENTIE: Nederland gaat langzaam weer open – stappenplan tot 1 september