Wegenbelasting elektrische auto: dit bizarre bedrag betaal je vanaf 2026 14
Poll bekijken
Saved Read later
Deel dit bericht

Wegenbelasting elektrische auto: dit bizarre bedrag betaal je vanaf 2026

Elektrische auto’s zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Je ziet ze overal rijden, maar waarom zijn deze auto’s zo populair? Zitten er echt allemaal chauffeurs in die begaan zijn met het milieu? Nee, het financiële voordeel van het rijden in een elektrische auto is over het algemeen de reden waarom men er eentje aanschaft, maar daar komt in 2026 een einde aan.

Einde subsidie voor elektrisch rijden

Op het moment van schrijven betaal je voor een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting, en dat scheelt in de portemonnee. Als je als particulier elektrisch rijdt, dan profiteer je ook nog eens van een subsidie. Dit alles is destijds gerealiseerd om mensen over te halen om hun benzineauto om te ruilen voor een elektrische variant. Ondernemers genieten op dit moment ook een lagere bijtelling.

Als het aan de overheid ligt dan gaat er een hoop veranderen aan deze dure voordeeltjes, want de schatkist loopt veel geld mis. De kans bestaat dat men vervolgens weer achter het stuur van een benzineauto kruipt, maar dat nemen ze voor lief. Blijkbaar zit er een financiële grens aan de morele gedachtegang wat betreft het milieu, maar dat terzijde. Elektrisch rijden gaat dus fors duurder worden.

Bekijk ook:
Met deze truc verwijder je zonder problemen insecten en volgelpoep van je auto

wegenbelasting elektrisch rijden

Hoge wegenbelasting voor de elektrische auto

De subsidie voor elektrisch rijden wordt op dit moment afgebouwd. Mensen die enkele jaren geleden een elektrische auto kochten kregen 4000 euro subsidie, maar dat is stapsgewijs verlaagd. Op dit moment is deze subsidie 2950 euro. Dit is echter slechts het begin van het einde van de privileges die eigenaren van elektrische auto’s genieten, want vanaf 2026 is het definitief afgelopen, en wordt elektrisch rijden zelfs duurder dan een auto op benzine of diesel.

Er moet al wegenbelasting voor elektrische auto’s worden betaald vanaf 2025, maar die kosten zijn nog te overzien omdat er dan nog sprake is van 75% korting. In 2026 is dat niet meer het geval. Een elektrische auto is zwaarder dan een benzineauto, dus gaat een eigenaar van een dergelijke bolide honderden euro’s meer betalen dan de eigenaar van een brandstofauto. Het zit er dus dik in dat er vanaf 2026 massaal wordt overgestapt. Meer informatie over deze veranderingen zijn te vinden op de website van het EV Kenniscentrum.

Poll Rij jij elektrisch?

Ja20.7%
Nee69.3%
Ik zou wel willen10%
📊 Bekijk resultaten
Deel dit bericht
Read later
Mike

Ik ben Mike, een gepassioneerd schrijver met een brede interesse. Ik heb een aantal boeken geschreven, maar tegenwoordig hou ik me vooral bezig met het schrijven van korte verhalen, blogs en artikelen.

8 Comments

  1. W van Dijk Reply

    Ben ik de enige die geen bedrag ziet staan in de tekst ondanks dat de titel luidt “Dit bizarre bedrag”?

  2. Frans van Beek Reply

    Ongegronde conclusie dat gewicht alles bepalend wordt. Bovendien zijn er ook lichte EV’s.
    Overigens wel logisch dat EV’s ook MRB gaan betalen.

    Er is nog weinig bekend over de nieuwe MRB.

  3. Frans van Beek Reply

    Ongegronde conclusie dat gewicht alles bepalend wordt. Bovendien zijn er ook lichte EV’s.
    Overigens wel logisch dat EV’s ook MRB gaan betalen.

    Er is nog weinig bekend over de nieuwe MRB.

  4. Toon de toon Reply

    Positieve reacties
    Ten eerste zijn zowel brandstof als Ev auto slecht voor het milieu eigenlijk is alles slecht dus het betreft 1grote leugen het milieu kijk goed en luistert alles komt uit de grond onveranderd geen probleem voor milieu verander of manipuleren dan is dat slecht kern energie is niet schoon gevaarlijk wel schoon is kern inpoldering etc etc alles wat je bezit weg doen terug naar de oertijd toen was het milieu goed

  5. Frits Reply

    Wat een geneuzel. Zakelijke rijders gaan echt niet terug naar plofmotoren omdat de brandstofkosten en onderhoud vele malen duurder zijn. Tevens is de afschrijving van een ev veel lager. Daarnaast wordt het aanbod van benzineploffers kleiner en het aanbod van (goedkopere) ev’s veel groter. Kijk naar de ontwikkelingen wereldwijd. Diesels zijn overigens allang uit de gratie. Toedeloe.

  6. Peutje Reply

    Belachelijk dat de grootste milieu vervuilers subsidie krijgen. Het maken van een elektrische auto is veel belastender dan van fossiele auto. Ook zijn ze veel zwaarder dus slijtage van de weg gaat harder hebben meer banden slijtage en zo kan je nog wel even doorgaan. Dus stop met het aansmeren van elektrische auto’s.

  7. Gnot Reply

    Fijn ook dat je even wat verschillende gewichten erbij zet en dat er zeker ook lichte evs zijn bijv de bmw i3 is groter dan een (benzine) golf maar wel even zwaar. Stukje sensatie zonder kennis mooi man.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50.5k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.