Elektrische auto's, ze worden aangeprezen als beter voor het milieu maar wat blijkt, het tegenovergestelde is waar. Hoewel sommige landen streven naar het uitbannen van de auto op fossiele brandstof tegen het jaar 2030. Uit Duits onderzoek van de Universiteit van Keulen blijkt, de elektrische auto stoot meer CO-2 uit dan een diesel.
Het zit hem in de accu
De accu van een elektrische auto blijkt niet bepaald goed voor het milieu. Het winnen van de grondstoffen voor de accu gebeurt zelden op een ecologische manier en daarnaast zijn de grondstoffen vrij zeldzaam. De Tesla (model 3) was de toetssteen van het onderzoek en de uitkomst was schrikbarend te noemen. De Telsa 3 heeft een van de efficiëntste accu’s momenteel op de markt maar kon niet opboksen tegen de diesel auto. Enkel de accu staat gelijk aan 11 tot 15 ton CO-2 uitstoot. Gemiddeld heeft de accu een levensduur van 10 jaar, met 15.000 kilometer per jaar rijden houd dat in dat er 73 tot 98 gram CO-2 per kilometer de lucht in gaat.
Kijk je vervolgens ook naar de uitstoot welke het opwekken van de energie met zich mee brengt voor het laden van de accu dan blijkt dat de elektrische auto 11 tot wel 28 procent meer vervuild dan een moderne dieselauto.
Wat is dan de echte CO-2 uitstoot?
Tel je bij de vervuiling van de accu de vervuiling van de energie op waarmee men de accu oplaad dan verbruikt de Tesla tussen de 156 en 181 gram CO-2 per kilometer. Dit is een stuk meer dan bij een moderne dieselauto van hetzelfde formaat. Hierbij is het ook nog goed om te overwegen dat de extra milieubelasting welke voor de fossiele brandstoffen tot stand komt vrij lichtzinnig zijn uitgerekend.
Ook ongemeen scherp is de studie voor de politiek. Die beschouwen de elektrische auto's als zero-emissievoertuigen. Dat er stroom moet worden opgewekt voor het laden van de accu is iets waar de Europese politiek geen oor naar heeft. De CO-2 norm die Europa vanaf 2030 wil opleggen is ‘onrealistisch' volgens de onderzoekers. De drempel van 59 gram per kilometer komt neer op een verbruik van 2,6 liter benzine of 2,2 liter diesel per 100 kilometer.
Een auto op aardgas is beter voor het milieu
Door de grenswaarde verplicht Europa autofabrikanten om een aanzienlijk deel van hun auto's elektrisch te maken. Dit zal echter slechter zijn voor het milieu dan het produceren van nieuwe dieselauto's. De omschakeling naar methaan of aardgas is volgens de onderzoekers een betere oplossing. Gebruikt men methaan of aardgas dan zal de CO-2 uitstoot een derde deel lager zijn dan bij de dieselauto's van nu. Eigenlijk de enige echte optie om het milieu te sparen.
Het stroomnet is helemaal niet berekend op de elektrische auto
Ook valt op te merken dat het stroomnet niet bepaald berekend is op het massaal opladen van elektrische auto's. Als we zoals sommige landen dat graag zien in 2030 allemaal alleen nog elektrisch rijden, dan moeten we rekening houden met gigantische stroomuitval door een tekort aan stroom als iedereen na werktijd de auto oplaat voor de volgende dag. Er zal veel meer stroom nodig zijn dan wat het net kan leveren. De enige optie is in zo een geval grootschalig bijbouwen van centrales. Dit vervuild natuurlijk ook heel erg en gezien de ‘schone' energie verkregen uit windmolens en zonnepanelen niet altijd even veel stoom opwekken. Dit omdat ze best gevoelig zijn voor de status van het weer, zullen dit meer milieu belastende oplossingen moeten zijn. Denk hierbij aan onder andere kerncentrales. Wil je dus iets doen voor het milieu, koop dan een nieuwe diesel en laat de Tesla nog even bij de dealer staan.
Plaats een reactie