in ,

Helpt vitamine D beschermen tegen COVID-19 en krijg ik genoeg binnen?

Het binnenkrijgen van voldoende vitamine en mineralen is iets waar steeds meer mensen bewust mee bezig zijn en dat is goed ook. Toch is er de laatste dagen veel te doen geweest over het nemen van supplementen, voornamelijk vitamine D.

Wat doet vitamine D?

Voordat je überhaupt gaat overwegen om een extra vitamine D supplement te nemen, is het belangrijk om te weten wat het nou precies doet. Vitamine D heeft eigenlijk meerdere functies. Het ondersteunen van het immuunsysteem is er daar één van. Er moet een bepaald niveau aan vitamine D in het lichaam zijn zodat het lichaam zich voldoende kan afweren tegen virussen, niet onbelangrijk dus.

Ook is vitamine D ook nog eens belangrijk voor het gezond houden van de botten. Dit zorgt ervoor dat er calcium en fosfor uit voeding gehaald kan worden. Daarnaast is het binnekrijgen van voldoende vitamine D ook belangrijk voor een goede spierfunctie.

Moet ik een vitamine D supplementen nemen?

Een vraag die velen zich zelf stellen en dat is begrijpelijk. Dit is iets wat de huisarts kan testen, maar dit gebeurd eigenlijk niet zomaar. Mensen die zich in de risicogroep bevinden kunnen dit wel doen, alhoewel deze groep sowieso al het advies heeft om een vitamine D supplement te nemen. De risicogroep bestaat uit mensen met een donkere huidskleur, mensen die niet veel buiten komen of hun huid bedekken, baby’s en peuters van 0 t/m 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar oud.

Bekijk ook:
De voordelen van een spiegelreflexcamera

Kan ik ook teveel vitamine D binnenkrijgen?

Een kort antwoord op deze vraag: ja, dat kan. Het is ook belangrijk om hier bewust van te zijn. Steeds meer mensen die denken dat ze vitamine D te kort hebben terwijl dit niet het val is, krijgen veel te veel binnen.

Wanneer je langdurig teveel vitamine D binnenkrijgt kan er kalkafzetting ontstaan in het lichaam. Hierdoor loop je een groter risico op nierstenen en zelfs het ontstaan van afname van de nierfunctie. Dit gebeurd echter wel alleen als er echt spraken is van langdurig gebruik van supplementen.

Een supplement zou nooit een vervanger moeten zijn voor gezonde voeding en een gezonde lifestyle. Dit geldt niet alleen voor fitness supplementen zoals eiwitpoeder, maar ook voor vitamine en mineralen supplementen. Zorg ervoor dat je ze echt alleen als aanvulling gebruikt en alleen als je er zeker van bent dat het nodig is.

Vitamine D tegen COVID-19

Uit het advies van de gezondheidsraad blijkt dat er momenteel nog onvoldoende bekend is over de werking van vitamine D tegen COVID-19. De gezondheidsraad heeft hierdoor ook besloten het bestaande suppletieadvies voor vitamine D voorlopig nog niet aan te passen.

Bekijk ook:
De populairste vakantieregio’s van België

Val je dus niet direct in de risicogroep, overleg dan eerst met je huisarts of het nodig is om te beginnen met vitamine D suppletie.

Vitamine D advies

In de onderstaande tabel vind je het dagelijks vitamine D suppletie advies per groep.

Groep LeeftijdWie uitExtra vitamine D
(jaar)deze groepin microgram
(mcg)
Kinderen0 t/m 3Iedereen 10
Vrouwen4 t/m 49Met een 10
donkere
(getinte)
huidskleur
4 t/m 49Als je overdag 10
niet veel in de
zon komt of de
huid bedekt
50 t/m 69Iedereen 10
70 enIedereen 20
ouder
ZwangereIedereen 10
vrouwen
Mannen4 t/m 69Met een 10
donkere
(getinte)
huidskleur
4 t/m 69Als je overdag 10
niet veel in de
zon komt of de
huid bedekt
70 enIedereen 20
ouder

Bron: voedingscentrum.nl

Bekijk ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fotografie als hobby: beginnen in 4 simpele stappen

Top 5 populairste browsers