geld
Saved Read later
Deel dit bericht

Online opgelicht? Op deze manier kun jij je geld terugvorderen

Cybercriminelen en online-oplichters gaan steeds gewiekster te werk om bij je geld te komen. Datingfraude is bijvoorbeeld een groot probleem, net als fraude via Whatsapp en aankoopfraude op online marktplaatsen. Het is helaas de realiteit dat aangifte doen van dit soort oplichtingen verstandig is, maar vaak niet resulteert tot het terugkrijgen van je gestolen geld. Er is echter een manier waarop je toch je geld terug kan vorderen. Je leest er alles over in dit artikel.

Online oplichting

Volgens het CBS worden elk jaar zo’n 2,5 miljoen mensen opgelicht via internet en (dating)apps. Omdat dit soort zaken vaak onopgelost blijven, en mensen dan hun geld kwijt zijn,  zijn de Nederlandse banken een samenwerking aangegaan. Deze samenwerking maakt het mogelijk om het gestolen geld terug te vorderen. Je kunt een beroep doen op de Procedure Niet Bancaire Fraude (PNBF).

Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet dan kun je via deze procedure de naam, adres, en woonplaats van de fraudeur opvragen. Dit is alleen mogelijk als zowel jouw IBAN en de IBAN van de fraudeur van een Nederlandse bank moet zijn. Als het proces van terugvordering in gang wordt gezet dan stuurt de bank eerst een terugstortverzoek naar de fraudeur. Als hij of zij daarop niet reageert dan worden zijn gegevens vrijgegeven.

Bekijk ook:
Marketingbudgetten 2023: 9,1% van de bedrijfsomzet

online oplichting

Geld terugvorderen van fraudeur

Deze (gratis) dienst bestaat sinds 2021. Volgens de banken resulteert dit in meer dan 50% van de gevallen tot een schikking, of krijgt het slachtoffer het gestolen bedrag terug. In de meeste gevallen wordt het opgelost zonder tussenkomst van de politie. Het feit dat de gegevens van de dader zijn achterhaald en zijn of haar identiteit bekend is, is vaak voor fraudeurs genoeg reden om eieren voor zijn geld te kiezen, en het gestolen bedrag terug te betalen.

We hebben hieronder stap-voor-stap uitgelegd hoe de procedure niet bancaire fraude in zijn werk gaat. Stap 1 is aangifte doen. Het is altijd verstandig om aangifte te doen, want bij genoeg zaken zal de politie deze uiteindelijk samenvoegen, en er een strafzaak van maken. Het is een prettig idee dat je zelf ook actie kunt ondernemen als je slachtoffer bent geworden van online oplichting.

  • Aangifte doen
  • De procedure niet bancaire fraude aanvragen bij je bank (onder kopje veilig bankieren- online fraude melden)
  • Je bank stuurt een terugstortverzoek naar de rekeninghouder waaraan je het geld hebt overgemaakt.
  • Als je na drie weken geen geld terug hebt, dan krijg je zijn gegevens.
  • Je stuurt de aangifte en de gegevens naar de deurwaarder
  • De deurwaarder gaat aan de slag met een incassoprocedure om je geld terug te vorderen.
Bekijk ook:
Optimaliseer jouw netwerkervaring: Het belang van visitekaartjes met QR code

oplichters geld terugvorderen

1.2k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.