Heb jij wel eens gehoord van phishing ? Internetfraude, het komt tegenwoordig veel voor. Phishing is digitale oplichting, het gebeurt via verschillende manieren. Zo kun je benaderd worden via Whatsapp, sociale media zoals Facebook of Instagram, e-mail of zelfs een brief via de post.
Werkwijze
Vaak wordt je door de fraudeurs misleidt, iemand doet zich voor als familielid of organisatie en vraagt je om op een link te klikken. Door deze link kunnen er virussen of malware worden gedownload op je computer. Vaak wordt er ook gevraagd op de websitepagina van die link je gegevens in te vullen. Dit kunnen pincodes, rekeningnummers, creditcardgegevens e.d. zijn. Zo heeft de fraudeur direct toegang tot jouw privégegevens en kan aan de slag. Je kunt er vanuit gaat dat jou bank of zorgverzekeraar een goed beveiligde website heeft, kijk dan ook altijd in hun omgeving wat ze van je nodig hebben of neem contact op met de klantenservice via het nummer wat op de officiële website van de organisatie staat. Geef nooit persoonlijke gegevens door als je het niet vertrouwd. De laatste tijd was ook in het nieuws dat banken een antibacteriële bankpas zouden gaan leveren betreft het coronavirus. Dit is de grootste onzin en een duidelijke actie van fraudeurs, trap er niet in!
Voorkomen
Je kunt het zeker voorkomen om slachtoffer te worden van phishingfraude, als eerste door geen of zo min mogelijk gegevens online door te geven. Als je aan het internetten bent, probeer dit veilig te doen door een beveiligde browser te gebruiken maar nog belangrijker geef geen of zo min mogelijk privégegevens door aan (verdachte) websites. Vul niet zomaar je telefoonnummer, emailadres of bankrekeninggegevens in. Klik niet zomaar op links en kijk goed of je geen vreemde dingen ziet staat in URLs. Gebruik een virusscanner op je computer en voer software updates direct uit.
Gegevens doorgegeven aan fraudeur?
Als je toch hebt geklikt is het belangrijk om direct te handelen, direct je wachtwoorden veranderen via een ander apparaat kan helpen. Je kunt het bericht ook direct helpen bij een fraudehelpdesk. De meeste professionele bedrijven hebben deze desk en zij kunnen je ondersteunen. Als laatste kun je aangifte doen bij de politie, dit vergroot ook je kansen op een vergoeding mocht er schade zijn. Je kunt van phishing alleen aangifte doen op een politiebureau.
Ben jij wel eens slachtoffer geworden van phishing?
- Ja, helaas
- Nee, gelukkig niet
Maakt het tegenwoordig uit of je goed Nederlands schrijft om ergens verstand van te hebben?
Jullie stellen dat je bij een nepwebshop uit moet kijken voor het taalgebruik …..
Dan heb ik hier een tip voor jullie, een nieuwssite met veel spel en taalfouten kan gezien worden als NEPnieuws!
Even een paar correcties in jullie eigen tekst:
Vaak wordt je door de fraudeurs misleidt, ***(niet met dt maar met een d)***
iemand doet zich voor als familielid of organisatie en vraagt je om op een link te klikken.
Door deze link kunnen er virussen of malware worden gedownload op je computer
Vaak wordt er ook gevraagd op de websitepagina van die link je gegevens in te vullen.
Dit kunnen pincodes, rekeningnummers, creditcardgegevens e.d. zijn.
Zo heeft de fraudeur direct toegang tot jouw privégegevens en kan aan de slag.
Je kunt er vanuit gaat dat jou ***(jouw schrijf je met een W)*** bank of zorgverzekeraar een goed beveiligde website heeft, kijk dan ook altijd in hun omgeving wat ze van je nodig hebben of neem contact op met de klantenservice via het nummer wat op de officiële website van de organisatie staat.
Geef nooit persoonlijke gegevens door als je het niet vertrouwd. ***(vertrouwt in tegenwoordige tijd schrijf je met een T)***
De laatste tijd was ook in het nieuws dat banken een antibacteriële bankpas zouden gaan leveren betreft het coronavirus.
Dit is de grootste onzin en een duidelijke actie van fraudeurs, trap er niet in!
Dussssss ……