Thuissporten; deze oefeningen kan je thuis doen

0 Shares

Wil je thuis gaan sporten, maar weet je niet precies wat je moet doen? In dit artikel geven we 10 oefeningen voor thuis. 

Sporten kan je overal doen. Sommige mensen gaan naar de sportschool om fit te worden, anderen sporten graag buiten, maar er zijn ook mensen die liever thuis aan de slag gaan. Thuis sporten lijkt op het eerste gezicht iets minder effectief, maar als je het goed aanpakt, kan je ook binnenshuis een flinke slag slaan!

Je zou het in eerste instantie misschien niet denken, maar er zijn talloze verschillende oefeningen die je thuis kan doen; zeker als je het juiste materiaal in huis hebt. Met een yogamat kan je bijvoorbeeld helemaal zen worden door yogaoefeningen te doen. En met wat halters en gewichten kan je al allerlei oefeningen doen om je spieren te trainen. Met materiaal kan je een heel eind komen, maar ook zonder extra sportspullen is er genoeg te doen. Hieronder hebben we 10 oefeningen voor thuis voor je op een rij gezet.

Deze oefeningen kan je thuis doen met sportmateriaal

  • Yoga; met een yogamatje, een rustige omgeving en sportkleding ben je klaar voor een ontspannende yogasessie. Weet je niet wat je moet doen? Geen zorgen! Op YouTube staan er talloze yogalessen online en je kan ook aan de slag met een yoga-app.
  • Spieren trainen met gewichten; met een paar gewichten en halters kan je de meeste spieren van je lichaam trainen. Train bijvoorbeeld je armen met gewichtheffen.
  • Touwtjespringen; een goede manier om calorieën te verbranden is touwtjespringen. Daarnaast kan je jezelf extra uitdagen door je eigen records proberen te verbreken. Hoe vaak kan je achter elkaar springen?
  • Buikspieroefeningen; op een matje kan je thuis heel wat buikspieroefeningen doen. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Planking
    • Crunches
    • Fietsen in de lucht terwijl je op je rug ligt.

Op YouTube zijn genoeg andere buikspieroefeningen met uitleg te vinden. Dit kan overigens ook zonder matje, maar met is wel zo prettig.

Bekijk ook:
Top 10 populairste sporten in Nederland

Deze oefeningen kan je thuis doen zonder sportmateriaal

  • Traplopen; deze oefening lijkt een beetje saai – en dat is het ook – maar het is wel een echte knaller voor als je snel veel calorieën wil verbranden. Met traplopen verbrand je namelijk zo’n 10 calorieën per minuut. Als je dat een halfuurtje volhoudt, kan je zo maar 300 calorieën verbranden, en dat is toch mooi meegenomen.
  • Hardlopen op dezelfde plaats; de meeste mensen zullen buiten hardlopen of op een loopband, maar het kan natuurlijk ook thuis door de beweging te doen zonder daadwerkelijk vooruit te gaan. Op deze manier heb je weinig ruimte nodig om toch flink te bewegen.
  • Dansen; zet een leuk muziekje aan en beweeg lekker mee met de muziek, ook dansen kan je zien als een leuke thuisoefening!
  • Push-ups; met push-ups kan je veel verschillende spieren in je lichaam trainen. Wissel de plaatsing van je handen af, om je spieren extra goed te belasten.
    • Als je te weinig kracht hebt in je armen en borst kan je push-ups doen terwijl je met je knieën op de grond leunt.
    • Wil je een extra uitdaging, dan kan je een push-up met een arm op je rug proberen. Of de push-up waarbij je bij steeds in je handen klapt. Dit moet je echter niet als beginner doen, want hiervoor heb je heel wat spierkracht nodig.
  • Squats; met squats kan je je onderlichaam trainen. Veel mensen doen squats met gewichten, maar deze oefening kan je thuis ook zonder doen.
  • Het huishouden; het huishouden klinkt misschien niet zo sportief, maar ga maar eens na hoeveel energie het kost als je gaat stofzuigen, dweilen, koken of tuinieren. Dat zijn behoorlijk actieve bezigheden, en bijkomend voordeel is dat je er tegelijkertijd ook je taken in huis mee doet. Onderschat de kracht van het huishouden dus niet!

Andere tips voor thuis sporten

Met de bovenstaande oefeningen kan je dus lekker thuis aan de slag. Met de onderstaande tips wordt je workout een succes:

  • Planning; plan van te voren in wat je wanneer wilt gaan doen. Kies daarbij voor een vast moment in de week/dag, zo weet je precies waar je aan toe bent.
  • Warming-up; begin rustig aan en maak je spieren warm. Als je meteen de volle 100 procent gaat, heb je meer kans op een blessure.
  • Forceer niet; als je lichaam aangeeft dat je moet stoppen, kan je er beter naar luisteren anders raak je misschien geblesseerd of overbelast. Daarnaast heb je soms gewoon geen zin meer, en dan is het misschien ook tijd om op te houden. Het moet natuurlijk wel (een beetje) leuk blijven.
  • Beloon je zelf (met mate). Na een geslaagde workout mag je best trots zijn, maar probeer niet gelijk jezelf met een flinke snack te belonen. Sommige mensen “belonen” zichzelf na het sporten met een ongezonde hap, maar verliezen daarmee wel gelijk de zojuist geboekte gezondheidswinst.

Heb jij nog een andere geschikte oefening voor thuis, of een goede tip? Deel het met ons door hieronder een reactie achter te laten!

Foutje gezien? Laat het ons weten! Selecteer de tekst en druk Ctrl+Enter.

Nick

Hey, ik ben Nick. Ik heb een passie voor films, televisieseries, schrijven, lezen, games, politiek, sport en social media. Als Trendwatcher zal ik vooral de focus op deze onderwerpen leggen. Ooit hoop ik nog een boek te schrijven, maar voor nu blijft het vooral bij artikelen voor websites. Veel leesplezier gewenst!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: