in

Wat vind jij van Valentijnsdag: leuk of commerciële onzin?

Op 14 februari is het weer Valentijnsdag; de dag van de liefde. Maar, wat vind je eigenlijk van Valentijnsdag? Is het een leuke dag om te vieren, of beschouw jij het meer als commerciële onzin? Laat het weten in de onderstaande poll en/of laat een reactie achter!

Valentijnsdag: je houdt ervan of je doet er écht niet aan mee. Het is een dag die uiteenlopende reacties uitroept, want sommige mensen kunnen echt niet wachten om op 14 februari flink uit te pakken om hun geliefde in het zonnetje te zetten. Terwijl andere mensen de dag verachten en het commerciële onzin vinden.

Valentijnsdag in Nederland

In Nederland lijkt er voor beide standpunten wel iets te zeggen. Sinds de trend is over komen waaien uit Amerika, vieren we al tientallen jaren Valentijnsdag op 14 februari. Lang niet alle stelletjes en geliefden doen er aan mee, maar de dag is toch best populair in ons land. Of misschien beter gezegd: aardig wat mensen doen er aan mee. Volgens een onderzoek van Motivaction werd Valentijnsdag in 2019 door ongeveer 30 procent van de Nederlanders gevierd.

Relatief meer jongeren en vrouwen die Valentijnsdag vieren

Valentijnsdag blijkt vooral populair te zijn bij vrouwen en jongeren. Ongeveer 40 procent van Gen-Z generatie viert namelijk Valentijnsdag, en dat is relatief hoger dan het Nederlandse gemiddelde. Daarnaast zijn het vaker mannen die Valentijnsdag als onzin beschouwen, en geven vrouwen gemiddeld net iets vaker een cadeautje.

Bekijk ook:
5x leuke dingen die je op Valentijnsdag kunt doen

Valentijnsdag is een commercieel succes

Redelijk wat landgenoten vieren dus Valentijnsdag, maar daarmee is nog lang niet alles gezegd. Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die Valentijnsdag maar commerciële onzin vinden. Want ja, op Valentijnsdag kan je natuurlijk niet met lege handen thuiskomen. En die mindset is natuurlijk kassa voor de winkels.

Dat Valentijnsdag een commercieel succes is, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Van de mensen die Valentijnsdag vieren bleek ongeveer 40 procent een cadeautje voor zijn of haar geliefde te kopen. Daarnaast is het geven van kaartjes of bloemetjes ook nog steeds populair, want ongeveer 25 procent van de Valentijnsdag-vierders gaf in 2019 een kaartje en 24 procent gaf een bosje bloemen. Bij Valentijnsdag hoort natuurlijk ook een romantisch etentje, en ongeveer 30 procent van de stelletjes dineerden samen.

Fun fact: van de mensen die Valentijnsdag vieren, vindt een groot deel ook dat het commerciële onzin is.

Wat geeft iemand gemiddeld uit aan Valentijnsdag?

Bij een Valentijnsdagetentje wordt gemiddeld 31 euro besteed. Een Valentijnsdag cadeautje kost gemiddeld 23 euro. Bij bloemen voor Valentijnsdag werd er gemiddeld 16 euro betaald. En een kaartje voor Valentijnsdag mocht gemiddeld 4 euro kosten. Dat is dus aardig wat geld, en daarmee kan je best stellen dat Valentijnsdag nogal commercieel is.

Bekijk ook:
Hoe overleef je Valentijnsdag als single?

De vraag is nu wat jij van Valentijnsdag vindt: is het een leuke (feest)dag, of is het commerciële onzin. Én ben je van plan om Valentijnsdag dit jaar te gaan vieren? Laat het weten in de onderstaande poll!

Foutje gezien? Laat het ons weten! Selecteer de tekst en druk Ctrl+Enter.

  • Vraag van

    Stelling: Valentijnsdag is commerciële onzin.

    • Eens
    • Oneens
  • Vraag van

    Stelling: Ik vind Valentijnsdag leuk.

    • Eens
    • Oneens
  • Vraag van

    Stelling: Ik ga Valentijnsdag vieren.

    • Ja
    • Nee

Geschreven door Nick

Hey, ik ben Nick. Ik heb een passie voor films, televisieseries, schrijven, lezen, games, politiek, sport en social media. Als Trendwatcher zal ik vooral de focus op deze onderwerpen leggen. Ooit hoop ik nog een boek te schrijven, maar voor nu blijft het vooral bij artikelen voor websites. Veel leesplezier gewenst!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De luchtreiniger met ionisatie het ultieme wapen tegen allergie

De luchtreiniger met ionisatie: het ultieme wapen tegen allergie

Top 10 romantische films op Netflix