Het is ontzettend druk in de online winkelstraten. De online snelweg loopt nog net niet vast, maar het aantal bestellingen dat we online doen is niet meer bij te houden. PostNL heeft voor het eerst pakketten moeten weigeren bij webshops. Simpelweg omdat er niet genoeg ruimte is om al die pakketten op te slaan, te verwerken en te bezorgen. Maar hoe zit dat nou eigenlijk?
Corona en feestdagen
Dat dit jaar anders is dan anders, dat weten we zo langzamerhand allemaal wel. Corona, of COVID-19, heeft ons leven drastisch veranderd. En daarmee worden ook onze keuzes flink beïnvloedt. Waar je vroeger gewoon even gezellig ging shoppen voor de feestdagen in de stad, wordt er van alles uit de kast getrokken om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk thuis blijft. En dus thuis gaat shoppen.
PostNL grootste bezorger in Nederland
PostNL is al sinds jaar en dag de grootste bezorger van poststukken in Nederland. Van brieven tot pakketten, PostNL bezorgd het allemaal. En dat gaat ook vaak best wel snel. Over het algemeen kan het bedrijf de afspraken nakomen die ze maakt met ons als klant. De meeste stukken worden, vanaf het moment dat ze arriveren in het postsorteercentrum, binnen een dag bezorgd bij de ontvanger. Maar nu gaat het dus even anders.
Te druk
Begin december werd bekend dat PostNL in slechts zeven dagen tijd ruim tien miljoen pakketten bezorgde in Nederland. Het is dus druk. Te druk voor het systeem. PostNL werkt namelijk met sorteercentra met lopende banden die volledig automatisch het pakket naar de juiste deur brengen. Vervolgens kan het pakket dan met een bezorger mee. Maar als deze lopende band de hele dag vol ligt met pakketten, kun je simpelweg de aflevering niet meer garanderen.
Piektoeslag
Wel rekent PostNL ondertussen 25 cent extra per pakket in de Decembermaand. De zogenaamde piektoeslag moet er voor zorgen dat er wat extra geld binnenkomt bij de post- en pakketbezorger, zodat deze vervolgens kan garanderen dat er voldoende personeel is om alle pakketten op tijd te bezorgen. Maar wanneer pakketten vervolgens niet opgehaald worden bij verkopers, webshops en andere leveranciers, is deze piektoeslag niet echt terecht.
Andere bezorgers redden het nog wel
De drukte bij PostNL slaat nog niet direct over naar andere pakketbezorgers. Veel bedrijven hebben namelijk contracten met PostNL en moeten deze eerst afsluiten met andere koeriersbedrijven. Andere vervoerders, waaronder DHL en DPD geven aan nog wel alle pakketten zonder problemen te kunnen blijven verzenden.
Sinterklaas is naar Spanje, bestel alvast je kerstcadeau
Zorg ervoor dat je op tijd bent met het bestellen van kerstcadeaus. Nu Sinterklaas voorbij is kan PostNL haar opgelopen schade weer inlopen. Maar naarmate de kerstdagen dichterbij komen is de verwachting dat de hoeveelheid pakketten weer flink gaat toenemen. Zorg er daarom voor dat je op tijd de kerstcadeaus besteld hebt bij jouw favoriete online winkel. Alleen door middel van goede spreiding kunnen we ervoor zorgen dat alle pakketjes netjes op tijd kunnen worden afgeleverd voor de kerstdagen. Ben je toch te laat geweest met bestellen? Vier het dan gewoon tijdens oud en nieuw! Ook super gezellig!
Retourneer op minder drukke momenten
Om er voor te zorgen dat iedereen zo snel mogelijk zijn pakketje ontvangt is het ook aan te raden om pakketten pas te retourneren op het moment dat het rustiger is. Op dit moment kan er bijvoorbeeld prima geretourneerd worden naar webshops. Wil je dit doen in de week voor kerst? Wacht dan gerust nog even een iets langer, op die manier kan PostNL meer ruimte maken voor pakketten die bij webshops vandaan komen en naar bijvoorbeeld jouw buurman of buurvrouw moeten.
Bekijk ook:
Ik wacht ook al een paar dagen langer dan normaal op een pakket zonder Track & Trace. Jammer dat je dan niet kunt zien waar hij is.
Ik heb tot nu toe alles op tijd gekregen.. sterker nog, ik heb zelfs een pakketje vroeger gekregen dan verwacht! En die kwam uit Amerika..
Hier duurt het al een week voordat een pakketje aankomt in België