Ben jij geen ochtendmens? Zo kun je er een worden 14
choreograph © / 123rf.com
Saved Read later
Deel dit bericht

Ben jij geen ochtendmens? Zo kun je er een worden

Heb je een bloedhekel aan een vroege wekker, druk jij minimaal drie keer op de snooze knop en wil je het liefst zo lang mogelijk uitslapen? Dan kunnen we wel vaststellen dat jij geen ochtendmens bent. Wil je echter wel meer een ochtendmens worden en ook eens om 7:00 uur ’s ochtends springlevend en energiek je bed uit gaan? Hoewel je niet van de één op andere dag van een avondmens naar een ochtendmens kan veranderen, zijn er wel enkele trucs die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat jij minder moeite hebt met vroeg opstaan en ’s ochtends al productief kan zijn. 

Ga op tijd naar bed

Klinkt natuurlijk super logisch, maar toch is het vaak lastiger dan je denkt. Als je ochtenden dragelijker wilt maken, is het nodig om je bedtijd aan te passen. Je kunt namelijk natuurlijk niet verwachten dat wanneer je laat gaat slapen, je s’ ochtends staat de springen om je bed uit te gaan. Zorg er dan ook voor dat je per nacht minimaal 7 tot 8 uur slaapt. Zo heb je meer kans om fris en fruitig wakker te worden en makkelijker je bed uit te komen.

Bekijk ook:
Schermtijd verminderen? Dit doe je met deze drie praktische tips!

Stop met snoozen

Als je ’s ochtends energieker wilt worden, is het een goed idee om te stoppen met snoozen. We weten natuurlijk allemaal hoe lekker het is om nog even op de snooze knop te drukken om nog eventjes te kunnen blijven liggen. Echter is het toch het verstandigste om direct uit bed te gaan, hoe moeilijk dat ook is. Stap dus meteen uit bed als je wekker gaat. Zo verhoog je de kans om actief en fit te zijn in de ochtend.

Ben jij geen ochtendmens? Zo kun je er een worden 16

Andriy Popov ©/ 123rf.com

Leg je telefoon weg en schakel nachtmodus in

Tot in de late uurtjes appen op je telefoon is natuurlijk niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Leg daarom je telefoon op tijd weg. Het felle licht van je smartphone zorgt er namelijk voor dat je je minder snel moe voelt. Als je op tijd wilt gaan slapen om fris en fruitig wakker te worden, moet je jouw telefoon dan ook op tijd wegleggen.

Bekijk ook:
7 opmerkelijke verschillen tussen ochtend- en avondmensen

Ben je voor het slapen gaan altijd nog even bezig op je telefoon? Dan is het een goed idee om de nachtmodus aan te zetten. Door deze nachtmodus heb je minder last van het felle licht. Dit zorgt er dan ook voor dat wanneer je je telefoon weglegt, je sneller in slaap valt.

Creëer een ritme

Om jezelf om te toveren tot een ochtendmens, is het noodzakelijk om een ritme te creëren. Sta iedere ochtend om dezelfde tijd op en ga iedere avond rond dezelfde tijd slapen. Houd je dus constant aan vaste tijden, en je zult zien dat het iedere ochtend een stukje makkelijker voor je wordt. Dit komt omdat je lichaam went aan dit nieuwe ritme.

Start de dag met iets leuks

Een vreselijke toon als wekker zorgt er niet voor dat jij vrolijk uit je bed stapt. Kies daarom bijvoorbeeld voor een vrolijk liedje en stel deze in als wekker. Dit zorgt ervoor dat je met een beter gevoel wakker wordt, en je met meer energie je bed uit stapt.

986

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.