Er zijn steeds meer mogelijkheden om wat geld bij te verdienen. Denk aan de influencers op Instagram, de marketing via foto's en de bekendste trends gezet door TikTokkers. Jongeren voelen dit, en pakken hun kans. Naast de kansen binnen sociale media platformen wordt deze generatie steeds slimmer in het doen van bijvoorbeeld investeringen en beleggingen. Je ziet jongeren op steeds creatievere manieren hun geld verdienen, en steeds regelmatiger loopt dit nog als een trein ook. Raakt een ‘gewone' bijbaan dan uit de tijd?
Groot bereik via sociale media
Talloze opties zorgen ervoor dat jongeren ondernemen, en dit gebeurt meer dan ooit. Heb je een redelijk aantal volgers via Instagram plus een open account, dan heb je waarschijnlijk wel eens de vraag gekregen of je wilt gaan promoten voor een bedrijf. De kansen liggen soms voor het grijpen, en jongeren zijn meer actief binnen het internet dan welke generatie dan ook. Daarom wordt er door de jeugd tegenwoordig veel gepromoot, gevlogt, geblogt of getiktokt. Het bereik is énorm, dus met een beetje creativiteit heb je vaak al een zakcentje bijverdient.
Tijden veranderen
Naast dat kansen soms meer voor het grijpen liggen, is 2020 ook een jaar waarin we pleiten voor zelfstandigheid, zelfontplooiing en gelijke kansen. Vroeger was het veel meer vanzelfsprekend dat je gewoon naar school ging en het beroep uitoefende waarvoor je had geleerd. Of dat je terecht kwam binnen het bedrijf van je ouders, als die mogelijkheid er was. In de modernere tijden wordt er meer ontdekt, meer gestimuleerd om zelf keuzes te maken. En dat werpt zijn vruchten of binnen deze generatie van jonge ondernemertjes.
Eigen ondernemingen
Niet alleen met een knappe kop, leuke kleding of grappige video's win je de marketing via sociale media platformen. Een website van bijvoorbeeld kleding, of schoenen kan tegenwoordig ook bijna niet meer zonder een levendige Instagram-page waar alle updates op worden geplaatst. Dit zorgt er ook voor dat veel jongeren op eigen initiatief bijvoorbeeld een kleding-, of sieradenlijn beginnen en promoten bij hun followers. En dit werkt als een sneltrein, want het wordt steeds gebruikelijker om te shoppen via sociale media.
Investeren en beleggen
Denk eens terug aan de mogelijkheid om te investeren in de ‘Bitcoin', of het ‘Ethereum'. Binnen de nieuwste generaties wordt het steeds meer aangespoort om eigen keuzes te maken, zelf na te denken en verantwoordelijkheden te nemen. Dit resulteert uiteraard ook in het vinden van slimme manieren om geld te sparen. De bewustwording van de winst die aandelen als gevolg kunnen hebben, en het risico durven nemen om te investeren groeit. Jongeren komen met verhalen waarin ze hun bankrekening al gevuld hebben door het maken van een slimme zet.
Bekijk ook:
Plaats een reactie