in ,

Dit doen wij ’s ochtends allemaal verkeerd

Routine’s die we zouden moeten verbreken

Het is koud.. vroeg.. donker.. nope, zó niet klaar om op te staan! En toch, moeten we elke ochtend ons bed weer uitkomen. Vooral in de winter keer je je liever nog eens om. Hoe fijn zou het zijn als je je eens niet hoeft te haasten en nog half slapend je werk gaat beginnen? Gelukkig zijn er een aantal tips, die hierbij kunnen helpen. Want dít zijn de dingen die de meeste (!) mensen fout doen ’s ochtends. Verbreek het routine!

Snoozen

Waarschijnlijk doe jij dit als je wakker wordt, en nog waarschijnlijker weet je ook dat je dit niet moet doen. En tóch is het een van de beste adviezen om ’s ochtends beter wakker te worden. Het gevaarlijkste is namelijk om ééééven je ogen te sluiten. En je valt weer 5 minuutjes in slaap. En weer wakker. En weer slapen. Dit geeft natuurlijk totaal geen rustig gevoel! Je voelt je veel lamlendiger dan wanneer je direct je bed uit gaat en hup, wakker bent.

Ontbijt overslaan

Na al dat gesnooze is er bijna geen tijd meer over. ‘Ach, dat ontbijt sla ik wel over’. Fout! Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je lichaam heeft ’s nachts geen voedingsstoffen binnengekregen, dus je hebt ontbijt nodig als basis. Je bent chagrijnig, minder geconcentreerd en na een tijdje heb je echt honger. Je komt veel langzamer op gang zonder ontbijt.

Lees ook:
Eerst uit eten en daarna lekker slapen

voorgerechten kommen ontbijt keuken daglicht heerlijk dieet avondeten schotel Epicure flatlay eten food fotografie food plating voedsel voorbereiding eten presentatie vers fruit Gezondheid gezond lunch maaltijd voeding biologisch bord salade lepels tafel lekker veganistisch groenten lekker

Muziek luisteren onderweg

Onderweg? Daar horen oordopjes bij, of de radio in de auto. Probeer het eens een keertje niet te doen. Het kan veel lekkerder zijn om in rust naar je werk of school toe te gaan. Minder prikkels, minder inspanning (omdat je focus slechts op het verkeer ligt), en je hebt nog even een momentje voor jezelf. Er is genoeg te zien en te horen onderweg!

Te weinig water drinken

Of zelfs helemaal niet. Water is óveral goed voor, dus zorg gewoon dat je een glas water drinkt als je wakker wordt. Na zo’n hele nacht liggen heeft je lichaam weer vocht nodig. Je hebt misschien geen dorst, of geen zin. Maar het is goed voor de spijsvertering, afvoer van afvalstoffen, productiviteit en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Een warme douche nemen

Kom je net je warme bed uit, spring je onder een warme douche! Helemaal niet handig om goed wakker te worden, je kunt beter een koude douche gebruiken. Die warmte zorgt ervoor dat je hart langzamer gaat kloppen, en je je weer slaperig gaat voelen. Koud water dus, en als dit echt te moeilijk is: gewoon ’s avonds lekker douchen.

Alles op het laatste moment

Ik zie je al staan, radeloos voor je kledingkast. Of op zoek naar je sleutels. Dit is iets wat we ook bijna allemaal doen, nog niets klaar hebben liggen en alles op het laatste moment bij elkaar moeten zoeken. Ten eerste kost dit je weer tijd, en ten tweede vergeet je veel sneller iets mee te nemen. Zorg ervoor dat je de avond van te voren alles klaar hebt liggen! Dit geeft ook een rustiger gevoel.

Lees ook:
Huisartsen letten meer op psychologische bijwerkingen van de pil

Bekijk ook onderstaande gerelateerde artikelen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Stress onder millenials nog steeds niet afgenomen

Hoe kies ik de beste webhosting?