Je kent het vast wel. Je staat bij de benzinepomp je auto af te tanken. Wanneer de pomp voor de eerste keer afslaat ga je graag nog even door om de benzinetank van je auto echt goed vol te krijgen. Pas bij de derde of vierde keer stop je met tanken. Maar veel slechter dan dit kun je het niet maken voor je auto. Waarom moet je je auto niet voltanken in de zomer en wat kan er gebeuren als je het wel doet?
Gooi je tank niet helemaal vol
De Duitse Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) heeft eerder deze week een negatief advies om auto's volledig af te tanken afgegeven. Volgens de Duitse club is het gevaarlijk om bij buitentemperaturen van dertig graden of meer de auto volledig af te tanken. Benzine en Diesel zetten namelijk uit wanneer het warmer wordt. Over het algemeen worden deze brandstoffen in Duitsland namelijk opgeslagen en bewaard bij temperaturen tussen de vijf en tien graden Celcius. Wanneer je je auto volledig voltankt, en de brandstof op buitentemperatuur komt, zet het namelijk uit. Op een tank van 50 liter scheelt dat ongeveer een liter extra volume die je nodig hebt in je tank.
Bovag en ANWB delen deze mening niet
Dat brandstoffen uitzetten is een feit. Maar de risico's die je neemt door je auto volledig af te tanken zijn veel kleiner dan de risico's die de KS benoemt. Allereerst is er het temperatuurverschil dat in Nederland sowieso al een stuk lager ligt. Brandstoffen worden in Nederland namelijk opgeslagen bij vijftien graden. Hierdoor wordt door tankstations al voorkomen dat de brandstof teveel zal krimpen of uitzetten.
Veel marge in je tank
Ook is er flink wat marge in je benzinetank te vinden. Gemiddeld genomen is er nog plek voor zo'n zes liter brandstof wanneer de pomp afslaat. Vaak kan er dan nog wel een liter bij, maar ook dan blijft er nog ruim voldoende marge over voor het eventueel uitzetten van de brandstof. Wil je je tank helemaal tot het randje volkrijgen moet je echt hele rare fratsen gaan uithalen, laat de ANWB weten in een reactie aan RTL Nieuws.
Vloeistoffen warmen niet zo snel op
Daarnaast is het zo dat vloeistoffen niet direct heel erg snel opwarmen. Het duurt wel even voordat de temperatuur van jouw brandstof gelijk is aan de buitentemperatuur. Een benzinetank is namelijk altijd geïsoleerd en veel vloeistof bij elkaar blijft lang op dezelfde temperatuur. Tank je je auto dus helemaal vol en ga je meteen weer rijden, dan is het vrijwel onmogelijk dat dit schadelijk zal zijn voor de auto.
Gooi je tank dus niet helemaal vol
Natuurlijk kunnen we, met de informatie van de ANWB en de Bovag, stellen dat de kans in Nederland erg klein is dat zoiets zal gebeuren. Maar om helemaal zeker te zijn raden we je aan om gewoon lekker te stoppen met tanken als de pomp de eerste keer afslaat. Zeker wanneer de buitentemperatuur hoger is dan 30 graden. In dat geval zal er voldoende ruimte zijn voor eventuele uitzet van de vloeistof.
Tanken in het buitenland
Zoals we al aangaven verschilt de opslagtemperatuur van brandstof per land. Tank je veel in Duitsland of België houdt er dan rekening mee dat de temperaturen verschillen. Hoe lager de opslagtemperatuur en hoe warmer de buitenlucht, hoe meer de brandstof zal uitzetten.
Plaats een reactie