in

OMGOMG

Schokkend! Zo werkt identiteitsfraude

Daar sta je dan.. Kerst 2018! Ben je net van plan de feestdagen te vieren, krijg je een brief op de mat. Een rekening van maar liefst €1.300 euro van een incassobureau. Dat zal wel een zogeheten Phishing-brief zijn. Met een beetje paniek bel ik de organisatie op en het klopt, de rekening bestaat echt en mijn gegevens staan in het systeem…

Een week later vertrok ik op wintersport. Vol goede moed begon ik aan een week vakantie, maar dat liep toch even anders. Het begon aan mij te knagen dat er zo’n grote rekening openstond waar ik niks van af wist. Mijn identiteitskaart is gebruikt bij het openen van een mobiele abonnement en deze is nooit betaald. Toch een beetje vreemd denk ik dan, maar goed. Ondanks dat al mijn gegevens werden gebruikt voor het afsluiten van dit abonnement, mocht ik geen informatie krijgen over het adres en andere belangrijke informatie. Mobiele providers denken aan “de veiligheid’ terwijl mijn naam, e-mail adres en ID kaart werden gebruikt.

De maanden vorderen en zo ook mijn schulden. Ik kreeg vanuit meerdere schuldeisers brieven toegestuurd gekregen. (En nee, zeker niet op mijn eigen adres) maar op een adres dat is gebruikt om de pakketjes naar toe te sturen. Waarschijnlijk heeft iemand van alles afgesloten, naar een adres verzonden en daar staan wachten tot de bezorger het pakketje kwam leveren.

Lees ook:
Horror: Amerikaan vergiftigt daklozen

Je zult wel denken “Zo werkt dat toch helemaal niet meer tegenwoordig?” Nee dat klopt, maar het begon al in 2017. In deze periode kon je gemakkelijk wat afsluiten zonder fysiek in de winkel aanwezig te zijn. Tegenwoordig moet je naar de winkel toe om dit af te sluiten. Bij verschillende mobiele providers stonden rekeningen open op mijn naam, met een e-mail adres van mijn naam, maar ook een BUNQ bankrekening op mijn naam. PANIEK!

Dat ik dit niet allemaal heb afgesloten is duidelijk. Maar hoe ga je jezelf bewijzen tegenover al die schuldeisers? Een student van amper 21 die duizenden euro’s op haar naam heeft staan. Allereerst heb ik meteen mijn identiteitskaart laten vernietigen. Hoe ze aan mijn kopie zijn genomen, is nog steeds onduidelijk. Vervolgens heb ik meerdere keren bij de politie een proces verbaal moeten schrijven, zodat ik dit gemakkelijk met de brief van de advocaat naar deze eisers kon sturen. BUNQ heeft ook geen fysiek kantoor, waardoor dit een goede bank is voor fraudeurs.

Maanden leef je in angst, paniek en denk je “hoe had mij dit kunnen gebeuren?”. Het is niet alleen de schulden die je aan je broek hebt, maar ook de angst dat mensen misschien weten wie ik ben en waar ik woon. Hoogstwaarschijnlijk is het een criminele organisatie ver in het buitenland die met mijn gegevens ervandoor is gegaan.

Lees ook:
Nieuwe bizarre trend: schrijven met gedetineerden

Na een aantal maanden, schoot mij ineens wat te binnen. In de zomer van 2017 ben ik gebeld door een onbekend nummer. Iemand van de “ING” vroeg aan mij of ik het email adres (……@….) nog in gebruik had, want anders zouden ze deze vernietigen. Ik vond het maar vreemd en hing op. Vervolgens kreeg ik hier ook nog een e-mail over met de vraag of ik het e-mail adres kon verifiëren. Vrijwel meteen ben ik naar ING toegegaan om te checken of dit de normale gang van zaken is. Nee natuurlijk niet. Hier is waarschijnlijk allemaal begonnen..

Eindstand zijn na bijna een jaar (??!) al mijn schulden kwijtgescholden. Alleen de kosten van de advocaat en een nieuwe identiteitskaart lichter, maar verder ben ik er gelukkig met weinig kleerscheuren vanaf gekomen. Zo wordt je maar mooi even met je neus op de feiten gedrukt hoe belangrijk een identiteitskaart is en hoe belangrijk het is om goed voor deze kaart te zorgen.

PS: Vanaf 19 maart komt opnieuw de aflevering Rambam: ID fraude online. Zeker het kijken waard! Rambam: ID fraude

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze maand op Netflix

5 succesvolle blurringconcepten:op 1 plek meerdere behoeften vervullen