kassabon
Saved Read later
Deel dit bericht

Winkelaankoop ruilen zonder kassabon: dit zijn de regels

Als je een aankoop in de winkel hebt gedaan, en je niet tevreden bent met het product, dan kun je vaak zonder moeite met de aankoop terug naar de winkel om je geld terug te krijgen. Maar hoe zit dat eigenlijk? En heb je altijd een kassabon nodig om het product te kunnen retourneren? Er zijn wetten en regels opgesteld die de koper en de verkoper beschermen. We zetten deze regels even op een rijtje.

Aankoop retourneren of ruilen

Ten eerste bestaat er qua regelgeving een verschil tussen fysieke winkels en webwinkels. Je hebt in fysieke winkels te maken met een verkoper, en in het geval van een webwinkel is dat niet zo, dus zijn de regels mbt ruilen en retourneren verschillend. Bij een webwinkel koop je een product op afstand, en kun je de producten niet vasthouden, passen, en van dichtbij bekijken voordat je het koopt.

In het geval van webwinkels heeft de Rijksoverheid een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen opgesteld. Je kunt je product dus altijd terugsturen. Er zijn uitzonderingen; in het geval van een op maat gemaakt pak, een aankoop bij een particulier op een verkoopsite zoals marktplaats, en reizen en vakanties geldt deze regel niet. In het geval van alle (gecertificeerde) webshops wel.

Bekijk ook:
Wat is de beste ergonomische wiebelkruk?

kassabon winkel

Ruilen zonder kassabon in fysieke winkels

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn fysieke winkels niet verplicht om een product terug te nemen. Het maakt niet uit of je wel of geen kassabon hebt. De meeste winkels doen het wel ivm betrouwbaarheid en service, en ze willen een goede indruk achterlaten op de klant, maar ze zijn niet verplicht om het artikel terug te nemen. Als je geen kassabon hebt, dan kun je (indien je hebt gepind) laten zien dat je het product op een bepaalde datum hebt gekocht.

De meeste winkels doen niet moeilijk. Het kan zijn dat ze geen geld, maar een tegoedbon geven als je het product terugbrengt. Voorwaarde is wel dat er sommige dingen vanuit hygiënisch oogpunt niet wordt teruggenomen, zoals onderbroeken en cosmetica, en ook producten die al uit de verpakking zijn gehaald worden over het algemeen niet aangenomen. Verder doen de meeste fysieke winkels niet moeilijk, uitzonderingen daargelaten.

Bekijk ook:
AI en Auteursrecht: efficiëntie en uitdagingen in het digitale tijdperk

retourneren kassabon

1.9k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.