Werken bij een callcenter: de ervaringen van een fulltime medewerker 14
Saved Read later
Deel dit bericht

Werken bij een callcenter: de ervaringen van een fulltime medewerker

Geloof of het of niet, maar callcenters zijn er in allerlei soorten en maten. Je hebt de welbekende klantenservice medewerkers, maar er zijn ook callcenters voor bijvoorbeeld telemarketing en marktonderzoek. We spraken met een callcenter medewerker voor een uniek kijkje binnen deze aparte wereld.

Wat vind je het leukst aan werken in een callcenter?

Het meest relaxed vind ik de flexibele werkuren. Ik heb absoluut geen 9-tot-5 mentaliteit. Bij een callcenter mag ik zelf mijn uren invullen, van 16 tot 40 uur per week. En daarbij mag ik ze ook nog eens zelf indelen, doordeweeks tussen 9:00 en 21:30 en op zaterdag van 10:00 tot 16:00. Voor mij perfect, want niet iedere week is in mijn hectische studentenleven hetzelfde. Soms komt het mij beter uit om ‘s avonds aan de slag te gaan, en andere keren werk ik wel de reguliere 9 tot 5. Die flexibiliteit vind je in andere branches niet zo snel.

Verdient het ook een beetje?

Jazeker! Niet voor niets is dit een populaire bijbaan voor studenten. Gemiddeld verdien je tussen de €12,50 en €15,- per uur. Het liefst plan ik mijn uren in op de zaterdag, want dan krijg je 125% uitbetaald. Ook heb je de mogelijkheid om bonussen te ontvangen en krijg je vaak aanbiedingen voor extra winacties. Zo had een collega laatst een behoorlijke reischeque gewonnen.

Bekijk ook:
Het verrassende leven van kerstpakketten leveranciers na december

En hoe zit het dan met targets halen? Dat is toch onmogelijk?

k werk bij een callcenter waar dat niet zo is. Bij ons ga je elke week in gesprek met je supervisor om de targets van die week vast te stellen. Je hebt er dus ook zelf een zegje in. Ik denk dat ik daar echt heel veel geluk mee heb, want ik hoor inderdaad vaak horrorverhalen over de meest bizarre targets bij andere callcenters. Ik werk met een gezellig en informeel team, dus we proberen onderling wel een beetje competitief te zijn en dagen elkaar uit. Maar voor mijn supervisor is het belangrijker dat de targets iedere week gehaald worden, of dat er nou veel zijn of wat minder. Elke keer onmogelijke targets instellen heeft geen zin. Dan ga je ze namelijk ook nooit halen en dat motiveert niemand. Gelukkig begrijpen ze dat hier.

Tot slot: welke tips heb je voor nieuwkomers?

Ik denk dat het belangrijkste is dat je gaat werken bij een callcenter met een open, relaxte sfeer. Leuke, behulpzame collega’s zijn echt belangrijk in dit vak. Je vertegenwoordigd namelijk behoorlijk grote bedrijven en dat kan in eerste instantie best intimiderend zijn. Het is natuurlijk geen hogere wiskunde, maar het is wel belangrijk dat je goed wordt ingewerkt en je vrij voelt om hulp te vragen aan je collega’s als je het even niet meer weet. Daardoor wordt je zelfverzekerder en dat komt op de beller ook vele malen beter over. Om daar beter in te worden kan je verschillende trainingen volgen. Je hebt trouwens ook callcenters waar je betaald krijgt voor het volgen van trainingen, dus ik zou iedereen aanraden naar een werkgever te zoeken die dit aanbiedt.

Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.6k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.