in

KLM- en Transavia klanten krijgen toch hun geld terug

Zij passen hun beleid tot vouchers aan

Vliegtuig

Goed nieuws voor alle reizigers van KLM en dochteronderneming Transavia, want zij passen hun beleid met betrekking tot vouchers aan. Wanneer vluchten van KLM, Air France of Transavia geannuleerd zijn of worden, kunnen klanten toch geld terugkrijgen. Dit geldt ook als klanten al een voucher voor hun geannuleerde vlucht hadden ontvangen.

Door de reisbeperkingen die de uitbraak van het coronavirus met zich meebrengt, hebben alle luchtvaartmaatschappijen vanaf maart ontzettend veel vluchten moeten schrappen. Wanneer in deze periode een vlucht geannuleerd werd, boden luchtvaartmaatschappijen klanten een voucher aan ter compensatie. In de eerste instantie werd er een onderscheid gemaakt tussen vluchten van voor en na 15 mei. Als een vlucht voor 15 mei werd geannuleerd, kregen klanten geen geld terug, maar een compensatie door middel van een voucher. Wanneer een vlucht na 15 mei werd geannuleerd, was er wel de mogelijkheid om geld terug te krijgen. Echter heeft KLM onlangs bekend gemaakt dat alle klanten waarvan de vlucht is geannuleerd, recht hebben op het terugkrijgen van geld.

Europese Commissie over recht van de consument

Eerder al liet de Europese Commissie zich uit over bedrijven die geen geld terug wilden geven aan hun klanten. Volgens hen is het namelijk een fundamenteel recht van consumenten om geld terug te krijgen wanneer een dienst niet wordt geleverd. Zij waren er dus absoluut niet blij mee wanneer bedrijven klanten geen geld aanboden voor vluchten die geannuleerd zijn en worden. KLM reageerde hierop door alleen akkoord te geven op het feit dat er geld terugbetaald zou kunnen worden bij geannuleerde vluchten na 15 mei. Echter zijn zij daar nu toch op teruggekomen.

Lees ook:
Amsterdam duurste stad ter wereld om je auto op straat te parkeren

Wat kan ik doen als mijn vlucht van Air France, KLM of Transavia geannuleerd wordt?

In een persbericht laat KLM weten dat in het geval van annuleren van vluchten door Air France of KLM, klanten een aantal opties hebben. Zo kunnen zij kiezen voor het boeken van een nieuwe vlucht, een voucher of een cash terugbetaling. Dit is van toepassing op elke datum van annulering van de vlucht. Ook als klanten eerder al een voucher hadden ontvangen ter compensatie, hebben zij nu de mogelijkheid om te kiezen voor een cashbetaling voor het ticket van de vlucht. Deze mogelijkheid geldt ook voor de geannuleerde vluchten van Transavia. Dit is goed nieuws voor alle reizigers die niet blij waren met de compensatie in de vorm van een voucher. Vooral nu de coronacrisis goed merkbaar is bij velen, zaten mensen hier niet op te wachten. Er werd al eerder gepleit voor een cash terugbetaling, wanneer vluchten werden geannuleerd. Daar is nu dus eindelijk gehoor aan gegeven. Hoewel een cash terugbetaling misschien aantrekkelijk klinkt, is het aannemen van een voucher ook geen slechte optie als je binnenkort van plan bent om toch nog een mooie reis te maken.

Bekijk ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Steeds meer mensen slachtoffer van oplichtingstrucs sinds coronavirus

Zeehond slaat kajakker met octopus