in

Moet je straks betalen voor Twitter?

Zou jij overwegen om een betaald abonnement aan te schaffen voor Twitter?

Twitter CEO Jack Dorsey heeft aangegeven dat Twitter overweegt om het social media platform uit te breiden met betaalde abonnementen. Deze aankondiging komt vlak na de grote Twitter-hack en het nieuws van dalende advertentiekosten. 

Eerder deze maand beleefde Twitter een enorme blamage door een grote hack. De accounts van talloze bekende mensen werden overgenomen, waaronder die van Joe Biden, Elon Musk en Bill Gates. Ook in Nederland was er een bekend slachtoffer: Tweede Kamerlid Geert Wilders was even de controle van zijn account kwijt. Vervolgens poogden de hackers de volgers van de gehackte accounts op te lichten met een bitcoinscam, waardoor talloze mensen duizenden dollars zijn kwijtgeraakt.

De hack betekende een groot gezichtsverlies voor Twitter en Jack Dorsey, want er zijn grote twijfels ontstaan over de veiligheid van de accounts. Iedereen vraagt zich nu af of dit een eenmalig incident was of dat dit het begin was van meerdere hackacties.

Daar kwam deze week nog meer slecht nieuws bij. Twitter maakte namelijk bekend dat ze minder geld verdienden met advertenties. De advertentie inkomsten van het bedrijf waren – vergeleken met vorig jaar – met ongeveer 23 procent gedaald. Dat is pijnlijk, omdat Twitter nu dankzij de coronacrisis extra veel bezoekers trekt. De maand juli kan voor Twitter CEO Jack Dorsey daarom waarschijnlijk niet snel genoeg voorbij zijn.

Betaalde Twitter abonnementen

Met dalende inkomsten en aandeelhouders die (bijna altijd) uit zijn op meer winst, moet Twitter dus op zoek naar nieuwe geldbronnen. Twitter CEO Dorsey zegt nu betaalde abonnementen te overwegen om zo meer geld te genereren. De plannen staan nog in babyschoenen, maar het lijkt erop dat – als er een betaalde variant van Twitter komt – er ook een gratis versie zal blijven bestaan. Een betaald abonnement moet dan extra goede opties bevatten voor gebruikers.

Het is overigens niet de eerste keer dat Twitter dit overweegt. Jaren terug deed het bedrijf al onderzoek of gebruikers voor het platform wilde betalen. Dit zette het bedrijf echter tot nu toe nooit door. Met de publieke overweging, het aankondigen van tests en het zoeken naar codeurs voor dit project, zet Twitter nu wel stappen voor een betaalde variant.

Momenteel is het gebruik van social media vaak gratis. Gebruikers van Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok en Twitter betalen hier niks voor. Twitter zou met een betaald abonnement dus een nieuwe trend zetten in het social media tijdperk. Of andere bedrijven het voorbeeld gaan volgen is de vraag, maar het is niet geheel onwaarschijnlijk. Zo was het motto van Facebook lange tijd: “Het is gratis en dat blijft het ook” stilletjes verandert naar “Er zal altijd een gratis variant van Facebook blijven”. Het is dus goed mogelijk dat we in de toekomst kunnen gaan betalen voor het gebruik van social media.

Zou jij overwegen om een betaald abonnement aan te schaffen voor Twitter?
Laat het ons weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.