Dat heeft Facebook (het moederbedrijf van WhatsApp) deze week bekend gemaakt via een aankondiging. Het wordt voor bedrijven eenvoudiger om online producten te verkopen vanuit Instagram, Facebook en WhatsApp.
Facebook beschikt al over een eigen marktplaats waar gebruikers producten op kunnen aanbieden en ook Instagram heeft de afgelopen jaren flinken stappen gezet in het verkoop proof maken van zijn platform. Maar met met Facebook Shops zet het bedrijf een flinke stap in e-commerce.
Eerste stap
In de aankondiging noemt Facebook het ‘een eerste stap binnen de visie van Facebook om online shopping op Facebook en Instagram te vergemakkelijken.’ Bedrijven kunnen geheel gratis een online omgeving creëren en verkoop catalogussen opzetten. Ook valt de pagina aan te passen naar eigen smaak, zo kunnen de kleuren worden aangepast en kunnen er coverfoto’s worden toegevoegd.
Later zal deze functie ook worden toegevoegd aan WhatsApp zodat online winkelen en tegelijk vragen stellen gemakkelijk gaat voor consumenten.. Volgens Facebook wordt WhatsApp al gebruikt als communicatiemiddel naar bedrijven waarmee eenvoudig vragen kunnen worden gesteld over de status van een bestelling of andere vormen van ondersteuning.
Met de zogenoemde “live shopping feature” kan WhatsApp tegelijk dienen als webshop, waarmee producten kunnen worden gekocht en afgerekend.
Alleen Verenigde Staten
Het bestellen en afrekenen van producten binnen Facebook Shops werkt alleen nog in de Verenigde Staten. Het is nog onduidelijk wanneer de functie beschikbaar wordt voor gebruikers buiten de VS.
Plaats een reactie