Het Europees Kampioenschap Voetbal 2021 is begonnen en dat zal niemand zijn ontgaan, ook degene die niet van sport houden of er weinig naar kijken. De hartstilstand van de 29-jarige Deense voetballer Christian Eriksen op het veld tijdens een rechtstreekse uitzending zorgde voor emoties over de gehele wereld. Tenslotte is het een ontnuchterend idee dat zoiets een goedgetrainde professional ook kan overkomen. Hij had geluk dat hulp niet ver weg was.
De paraglider van Greenpeace die vlak voor de kraker Frankrijk – Duitsland een foute landing maakte op het veld zorgde voor antireclame voor de milieuactivisten. Excuses waren nodig om duidelijk te maken dat het slechts om een protest ging en het beslist niet de bedoeling was geweest om mensen in gevaar te brengen. In Boedapest leek Corona even vergeten en puilde het stadion uit van de supporters. Een bijzonder gezicht na bijna een jaar voetbal zonder of met zeer beperkt publiek. Het was een voorschot op de nabije toekomst. Maar waar draait dit EK nu vooral om behalve de vluchtige sportieve roem? Dat antwoord is simpel: reclame en dus geld.
Een paradijs voor reclame bureaus
Wie enigszins afgeleid werd door de reclameborden tijdens een minder interessante fase in een wedstrijd, zag daar wellicht tot zijn of haar verrassing soms compleet Chinese teksten. Uiteraard zijn in alle stadions de reclameborden digitaal zodat er ruimte en tijd kan worden gekocht door meerdere aanbieders. Maar waarom die geheimzinnige boodschappen in een taal die vrijwel niemand kan lezen op ons continent? Het antwoord is eigenlijk simpel.
De Chinezen zijn ook steeds meer gericht op Europese evenementen. Naar het vorige EK keken maar liefst met regelmaat 53 miljoen Chinezen, ondanks het tijdverschil. Waarschijnlijk zal dat dit jaar nog een veel groter aantal zijn. Ten dele uit belangstelling voor de sport maar het wedden op wedstrijden is beslist ook een reden. Online is het immers mogelijk om in een paar minuten een gokje te wagen op een wedstrijd om die nog spannender te maken. De Chinese bedrijven kopen om die reden reclametijd op de digitale borden. De Europese kijkers doen er daarbij niet echt toe, de bedoeling is om de doelgroep te bereiken. Voor de UEFA is China gewoon een nieuwe geldbron.
Het claimen van het EK voor een schijntje
Als je de tv-reclame rond de wedstrijden ziet, zou je kunnen denken dat supermarkten zoals Jumbo en Lidl direct betrokken zijn bij het Nederlands elftal. De acties suggereren althans dat beide grootgrutters sponsoren zijn van de leeuwen van Oranje van 2021. Dat is in het geheel niet het geval. De enige supermarkt die wel betaalt om reclame te maken met het nationale elftal is AH. De KNVB heeft diverse bedrijven dan ook al gemaand om een beetje minder te claimen waarvoor AH (fors) moet betalen.
De betrokken supermarkten voelden zich daardoor vooralsnog niet aangesproken. Een eerder ‘schandaal’ was er bij het WK in Zuid-Afrika waar Nederland 2e werd. Bierbrouwer Bavaria had sexy oranje jurkjes gemaakt voor vrouwelijke supporters van Oranje. Deze werden door de FIFA als ongewenste reclame-uitingen aangemerkt. Heineken was een van de hoofdsponsors. Tientallen supporters werden gearresteerd en het stadion uitgevoerd. Het incident haalde de wereldpers. Dit jaar presenteert Bavaria het oranje broekje als een knipoog naar het verleden. Hoofdsponsor Budweiser zal het beslist met argusogen volgen.
De gerichte reclame
Het EK is voor reclamemakers uiteraard een van de grootse evenementen ter wereld. Reclame is vooral succesvol als deze bij de juiste doelgroep terechtkomt. Thuisbezorgd laat dit toernooi zien hoe dat moet en hoe de toekomst er waarschijnlijk uitziet. De Nederlandse kijker ziet na afloop van een wedstrijd de naam en het logo van Thuisbezorgd. In de meeste andere Europese landen verleent Thuisbezorgd dezelfde dienst onder een andere naam zoals Just Eat. Op de Europese tv-schermen verschijnt dan ook de naam die in het land wordt gebruikt. Een handig trucje dat beslist vaker te zien zal zijn in de nabije toekomst.
Plaats een reactie