in

Chinese reclame over make-up reiniger maakt gebruik van slachtofferbeschuldiging

Het merk zelf vond dat er niets mis was met de reclame

chinese reclame make-up reinigingsdoekjes

In China is er nogal wat ophef ontstaan over een reclame voor make-up reinigingsdoekjes. De reclame maakte gebruik van slachtofferbeschuldiging waardoor er op social media veel verontwaardigde reacties zijn ontstaan. Inmiddels is de reclame van de buis gehaald.

Chinese reclame make-up reinigingsdoekjes

De reclame laat een vrouw zien die door een slecht belichte straat loopt terwijl zij gevolgd wordt door een man met een masker. Op het moment dat de man dichterbij de vrouw komt en zijn hand uitreikt om haar te pakken gebruikt zij een make-up reinigingsdoekje. Schijnbaar schrikt de man hier zo erg van dat de man het niet meer ziet zitten en snel wegrent.

Ophef

Natuurlijk is er veel ophef ontstaan over de reclame van het merk Purcotton. Het is niet bekend wanneer de reclame voor het eerst weergegeven is. Veel mensen vinden de reclame onacceptabel omdat er gesuggereerd wordt dat vrouwen zelf de touwtjes in handen hebben als het om een (seksuele) aanval gaat. Mensen zijn boos dat hetgeen waar vrouwen zo bang voor zijn gebruikt wordt voor een reclame. Purcotton is een merk van Winner Medical Group die meer dan 240 winkels in China heeft en ongeveer 20 miljoen klanten.

Bekijk ook:
Deze make-up trends ga je zien deze winter

Reactie Purcotton

In eerste instantie vond het merk dat er niks mis was met de reclame. Het zou slechts een creatieve manier zijn om de make-up reinigingsdoekjes te adverteren. Maar steeds meer mensen begonnen zich tegen de reclame te keren en te roepen om een boycott waardoor het bedrijf uiteindelijk de reclame heeft verwijderd. Op 8 januari hebben zij hun excuses aangeboden voor de reclame.

Schandalige behandeling vrouwen China

Het is niet de eerste keer dat er ophef is ontstaan door de manier waarop er over vrouwen gesproken wordt in China. Vorig jaar moest een supermarkt ook al zijn excuses aanbieden. De supermarkt verkocht ook kleding, en daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Het is echter niet de bedoeling dat er bij de maten XXL vermeld wordt dat deze maat voor vrouwen is die ‘afschuwelijk’ zijn. Ook een transport-app moest in 2019 zijn excuses aanbieden toen zij een avondklok hadden ingesteld voor vrouwen. Zij mochten na 8 uur ’s avonds geen gebruik meer maken van de app omdat er twee vrouwen vermoord waren die de app gebruikt hadden.

Bekijk ook:
Nagellak liefhebbers opgelet: dit zijn de trends

Bekijk ook:

Foutje gezien? Laat het ons weten! Selecteer de tekst en druk Ctrl+Enter.

Contributor

Geschreven door Sandra Vernon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

nieuwe functies whatsapp

Nieuwe functies WhatsApp in 2021

De beste gratis apps voor foto’s bewerken