Google locatie laat zien hoe corona reisgedrag veranderd 12
Saved Read later
Deel dit bericht

Google locatie laat zien hoe corona reisgedrag veranderd

Tech gigant Google heeft een serie van coronavirus mobile maps vrijgegeven. Door te kijken in de locatiedata van gebruikers over de hele wereld kan gekeken worden naar hoe men over heel de wereld reist. De tech gigant heeft dit gedaan om te zien hoe afstand houden en lockdown het gedrag van mensen veranderd.

In eerste instantie was er data uit 131 landen welke in PDF vorm gedownload kon worden. De data was verzameld over een periode van twee maanden zodat het verschil duidelijk zou zijn. Google keek naar onder andere de categorieën:

  • recreatie
  • winkels
  • openbaar vervoer
  • werkplek
  • thuis

Elk rapport is onderverdeeld in aparte staten, provincies en voor de Verenigde Staten zijn er rapporten voor elke afzonderlijke staat als PDF beschikbaar gesteld.

Google locatie data

Viseprecident Jen Fitzpatrick en het hoofd van Google Health Karen DeSalvo gaven aan dat de informatie bedoeld is zodat gezondheidsdiensten betere inzicht kunnen krijgen in het effect van gezondheidsmaatregelen welke zijn getroffen in een bepaald district.

Via een blog gaven ze aan dat:

  • Deze informatie is bedoeld zodat men beter kan begrijpen hoe de maatregelen (tegen het coronavirus) effect hebben op de manier van reizen van de burgers. Dit kan vervolgens gebruikt worden om adviezen te geven over bijvoorbeeld de openingstijden van bedrijven en informatie verschaffen aan bezorgdiensten.
  • Ook als zichtbaar is dat er bijvoorbeeld op bepaalde transportknooppunten veel mensen zijn op bepaalde tijden kan het helpen bij de inzet van extra openbaar vervoer. Op die manier kunnen de mensen dan ook wanneer het druk is meer afstand van elkaar houden. Naast informatie over de reis kan ook de bestemming informatie geven aan de autoriteiten om de gezondheid van de reizigers optimaal te beschermen.
Bekijk ook:
Deze celstraffen staan er op het maken van synthetische drugs

Data van gebruikers

De data zo gaf Google aan is anoniem. Dit zodat deze niet gebruikt kan worden om een individu te volgen of in de gaten te houden. De data komt ook enkel van gebruikers welke hun data locatie setting history op aan hebben staan.

Google gaf aan dat het verzamelen van de data geen inbreuk maakt op de privacy van de gebruiker. “Om de privacy van personen te waarborgen is er geen gepersonaliseerde informatie zoals de locatie van een individu, zijn of haar contacten, bewegingen. Deze informatie zal niet worden vrijgegeven met details over de persoon in kwestie.

Hoewel de data liet zien dat er in een korte tijd een grote verandering te zien was in de manier waarop een populatie zich verplaatst, zijn er geen bewijzen dat deze data ook daadwerkelijk nuttig is voor gezondheidsdiensten.

Landen met een lockdown

Het is teven op te merken dat in landen met strikte lockdown regels het gedrag van de mensen het meeste is veranderd. In Italië ziet men bijvoorbeeld een daling van 94% in reisgedrag naar winkels en recreatie en een daling van 84% in reizen naar transportknooppunten. In Zweden is er slechts een vermindering van 24% met betrekking tot winkels en recreatie. Tegelijk is er een stijging van 43% te zien in het aantal mensen dat parken bezoekt.

Bekijk ook:
Rijdt Nederlandse politie binnenkort elektrisch? Dit zijn de nieuwste modellen

In Nederland ziet men een daling van 65% met betrekking tot winkels en recreatie en een daling van 29% voor reizen naar levensmiddelen. Ook is er een daling van het bezoek aan parken van 30%. Reizen naar transportknelpunten zag een daling van 68% en reizen naar het werk een daling van 35%. Beweging in de woonwijken en reizen naar huis zag een stijging van 11%.

Google gaf ook aan dat de data maar voor een korte tijd beschikbaar zou zijn, enkel zo lang als de gezondheidsdiensten er interesse in hebben. Benieuwd naar alle Nederlandse data kijk dan hier!

Bekijk ook:

Deel dit bericht
Read later
Avatar foto
Jeroen VanderPloeg

Jeroen schrijft sinds 2017 voor zowel nationale als internationale bedrijven. Bij Trending richt hij zich op de laatste trends. De trends waar hij over schrijft richten zich: mode, games, nieuws, gadgets en natuurlijk ook al het andere wat trending is. Jeroen zit overal bovenop om jou ‘up-to-date’ te houden. Ook tijdens zijn reizen is hij altijd opzoek naar de laatste trends.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.1k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.