in

Betalen voor tasjes lijkt vruchten af te werpen

Steeds meer mensen nemen een plastic tas mee bij het boodschappen doen

Voor vrijwel iedereen is het de normaalste zaak van de wereld geworden. Zelf een tasje meenemen naar de supermarkt. Onderzoeksbedrijf I&O Research deed onderzoek naar ons gedrag in 2018, om zo de situatie te kunnen evalueren ten opzichte van 2015. Want in dat jaar kregen we de tasjes gewoon nog gratis mee bij de kassa.

35 plastic tasjes

In 2018, toen we met z’n allen al moesten betalen voor de tasjes, werd er op jaar basis gemiddeld zo’n 35 tasjes per persoon gekocht. Dat is een verlaging van tachtig procent, wat vrij bizar is. Daarnaast blijkt ook uit onderzoek dat het aantal plastic tasjes in zwerfafval sterk gedaald is. Op dit moment zit er ruim zestig procent minder plastic tasjes bij het zwerfafval.

Gratis tasjes

Maar het is inmiddels wel duidelijk dat lang niet ieder bedrijf zich bezig houdt met de verplichte kosten voor een tasje. Op het gebied van winkels en supermarkten gebeurt het vrijwel altijd. Gaat het om eten, dan gaat toch nog geregeld mis. Er zijn veel bedrijven op het gebied van afhaalrestaurants die gewoon zomaar een plastic tasje meegeven. Daarnaast zijn er ook veel meldingen over de markt en bezorgrestaurants. Maar hoeveel procent hiervan wel of niet in dunne plastic zakjes mag worden meegegeven is niet duidelijk. Verse producten mogen namelijk wel in dunne tasjes worden verpakt.

Lees ook:
Acht huizen de zee in gesleurd bij aardverschuiving Noorwegen

Milieu nog verder helpen

We hebben een mooie stap gemaakt met de invoering van het betalen voor een plastic tasje. En eerlijk is eerlijk, het heeft effect. Met een verlaging van ruim tachtig procent op het gebied van plastic tassen, heeft het milieu er veel minder onder te leiden. Maar toch zijn we er nog niet helemaal. De minister heeft al aangegeven te willen kijken naar een manier waarop er meer te handhaven valt op de plastic tasjes in horeca en op de markt. Daarnaast wil de minister het aantal plastic tassen in het milieu nog verder terugdringen. We hebben een mooie stap gemaakt, maar we zijn er nog niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fake-news en liegen op Twitter? Een fel gekleurd label!

Bedrijfsfeest op een beachclub

Een beachclub is het perfecte decor voor een bedrijfsfeest