in

CoolCool OMGOMG

Geloof het of niet: wie minder slaapt, leeft langer!

We zijn allemaal anders, ook als het op slapen aankomt. Sommige mensen hebben voldoende aan 4 uur slaap, terwijl andere mensen zweren bij 8 uur. Maar wat is nu eigenlijk het gezondst?

Als kind werd er je vaak gezegd dat je minstens 8 uur slaap per nacht nodig hebt, omdat het beter zou zijn voor je gezondheid. Toch zijn er onderzoekers die ondervonden hebben dat 8 uur slaap helemaal niet zo gezond is.

Het onderzoek van Kripke

Professor Kripke heeft gedurende zes jaar het slaapgedrag van meer dan een miljoen volwassen tussen de 30 en 102 onderzocht. Uit zijn onderzoek bleek een verband te bestaan tussen meer dan 8 uur slaap en een lagere levensverwachting. Het was zelfs zo dat vrouwen die gemiddeld tussen de 3.5 en 4.5 uur sliepen, langer leefden dan vrouwen die meer dan 7.5 uur sliepen. Ook bij mannen was er een verschil merkbaar, maar het verschil was kleiner. Volgens het onderzoek zou 7 uur slaap de hoogste leeftijdsverwachting opleveren.

Kanttekeningen

Er moeten toch even wat kanttekeningen gemaakt worden bij het onderzoek. In het onderzoek van Kripke moesten mensen namelijk zelf aangeven hoelang ze geslapen hebben. Dat maakt het onderzoek minder betrouwbaar. Bovendien waren veel van de deelnemers aan het onderzoek oud en ziek, niet ideaal dus.

Te weinig slaap

Toch zit er ergens waarheid in het onderzoek van Kripke, want ook volgens andere wetenschappers is té veel slapen niet gezond. Als je meer dan 8 uur per nacht slaapt zou de kans op een hartaanval zelfs aanzienlijk toenemen, met maar liefst 41 procent. Ook middagdutjes zouden niet goed zijn voor je gezondheid. Vooral als je s ‘nachts al meer dan 6 uur geslapen hebt. Wil dat dan zeggen dat we met zijn allen maar 4 uur per nacht moeten gaan slapen? Natuurlijk niet! Te weinig slaap blijft ook nog steeds slecht voor je gezondheid. De truc is om de gulden middenweg te vinden. Slaaptekort heeft een grote invloed op je hersenen. Uit Brits onderzoek is gebleken dat slaapproblemen zelfs in amper 5 jaar tijd kunnen leiden tot een gekrompen hersenmassa.  Zorg er dus voor dat je zeker genoeg slaapt, maar niet té veel!

Hoe lang kan je het best slapen?

Het is erg moeilijk om te bepalen hoelang je het beste slaapt, omdat de slaapbehoefte erg verschilt van persoon tot persoon. Volgens professor Coenen kan je het best tussen 6.5 en 7.5 uur per nacht slapen. Het belangrijkste is dat je zorgt voor een regelmatig slaapritme. Slaap dus niet de ene dag 4 uur en de andere dag 10 uur en luister vooral naar je lichaam. Voel jij je s ‘ochtends nog moe? Dan kan dat een waarschuwing zijn dat je lichaam niet voldoende slaap heeft gekregen. Het beste wat je kan doen is om zelf bij te houden hoelang je geslapen hebt en hoe uitgeslapen je bent na een bepaald aantal uren slaap. Zo kan jij voor jezelf makkelijk bepalen hoelang je het best slaapt. Tegenwoordig bestaan er een aantal handige apps die je kunnen helpen met het opvolgen van je slaappatroon, zoals Sleep Better, Sleep Genius, enzovoort.

Bekijk ook:

Deze bizarre angsten bestaan écht!

Dit zijn de leukste kerst relatiegeschenken voor 2019