in

Online boodschappen doen is een trend op dit moment

Steeds meer consumenten doen hun boodschappen online. Uit een onderzoek wat GeoMarktprofiel onder ruim 20.000 respondenten hield, blijkt dat consumenten steeds minder vaak naar een fysieke supermarkt gaan. Onder meer de verdere verspreiding van het coronavirus vormt hier een oorzaak van. Consumenten willen de kans op een besmetting met COVID-19 tot een minimum beperken. De kans hierop is in de supermarkt logischerwijs groter, dan in het contact met de bezorger. Waar in maart 76% van de respondenten aangaf naar de fysieke supermarkt te gaan, bleek dat in juni nog maar 71% te zijn.

Combinatie van online en offline winkelen populair

De combinatie van online en offline winkelen wint aan populariteit. In maart gaf 24% van de respondenten aan voor een combinatie van beide supermarkten te kiezen. Daar waar dat percentage in juni al op 29% lag. Het is in lijn met eerdere onderzoeken, die aantonen dat veel consumenten er momenteel voor kiezen om eens per maand online boodschappen te bestellen. Het gaat hierbij voornamelijk om de zware boodschappen, die direct voor een langere periode kunnen worden ingekocht. Denk aan flessen frisdrank, pakken houdbare melk, enzovoorts.

De alledaagse boodschappen doet men vaak nog bij de fysieke supermarkt. Al lijkt dat de komende jaren te veranderen. Veel consumenten geven aan te verwachten dat zij de komende jaren eens per week online boodschappen zullen bestellen.

Groeiend aantal senioren dat boodschappen bestelt

Opvallend aan het onderzoek van GeoMarktprofiel en eerder ook een rapport van vastgoedanalist Colliers International, is het feit dat steeds meer vijftigplussers producten online bestellen. Dat geldt niet alleen voor hun boodschappen, maar bijvoorbeeld ook voor verzorgingsproducten, elektronica, enzovoorts. Daar waar deze groep voorheen vaak nog koos voor een bezoek aan de fysieke winkelstraat!

Toch is het de vraag of deze leeftijdsgroep volledig over zal gaan op online winkelen. Voor veel senioren is een bezoek aan de buurtsuper immers een sociale activiteit. Zij kennen de dame of heer achter de kassa en vinden het fijn om hier kort een praatje mee te maken. Daarbij zorgt het ervoor dat senioren in beweging blijven. De buurtsuper is doorgaans op loop- of fietsafstand gelegen.

Supermarkt meer dan een supermarkt alleen

Een andere trend uit de afgelopen jaren is blurring binnen supermarkten. Zo kun je tegenwoordig ook voor een bakje sushi of bijvoorbeeld een verse pizza in de supermarkt terecht. Evenals dat hier veel meer producten gekocht kunnen worden, dan levensmiddelen alleen. Denk bijvoorbeeld aan de elektronica, die vaak tijdelijk als aanbieding aangeboden wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.