Saved Read later
Deel dit bericht

Helft Nederlanders eet anders door de corona crisis

De intelligente lockdown van maart heeft ons niet in de koude kleren gezeten. Onze levensstijl is door het sluiten van de restaurants en uitgaansgelegenheden enorm veranderd. Maaltijdboxleverancier HelloFresh deed onderzoek naar de eetgewoonten na de lockdown, en wat blijkt? Bijna de helft van de Nederlanders eet anders dan voorheen. 

Helft van de Nederlanders doet nu minder vaak boodschappen

Door afraden van de regering om met z'n allen naar de supermarkt te gaan, is men anders gaan kijken naar het doen van de dagelijkse boodschappen. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de respondenten hun bezoek aan de supermarkt van tevoren plannen. Meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) geeft aan ook minder vaak de supermarkt van binnen te zien en groter in te slaan. Eenderde geeft zelfs aan over te zijn gestapt naar het bestellen van boodschappen. Iets dat tijdens de quarantaine tijd enorm populair was. Een of vijf Nederlanders vermeed de supermarkt zelfs compleet en liet anderen de boodschappen inslaan.

Bekijk ook:
Goedkoper boodschappen doen: deze 5 sites helpen besparen

Thuis en samen koken populairder dan ooit

Maar niet alleen de manier van boodschappen doen is veranderd door de corona crisis, ook de manier van koken is compleet anders geworden. Zo geeft ongeveer een kwart van de respondenten aan dat zij meer thuis koken. Iets wat logisch is, aangezien veel restaurants maandenlang op slot zaten. Maar dat thuis koken heeft zo zijn voordelen. Er wordt gezonder gekookt en er wordt meer tijd doorgebracht met familie en vrienden. Ook eten we langer dan voorheen. Waar er in 2019 nog ongeveer tien minuten samen werd gedineerd, is dat nu post lockdown zeker zo'n twintig minuten.

Helft Nederlanders eet anders door de corona crisis 15

choreograph© / 123rf.com

Corona-kilo's zijn nadelig gevolg van intelligente lockdown

Maar door dat vele thuiszitten, het sluiten van de sportscholen en het vele thuiswerken achter bureau zijn de corona-kilo's er aan gevlogen. Althans bij de meesten dan. Het thuis ‘opgesloten' zitten ging vaak gepaard met het graaien in een zak chips en het bijvullen van de snoepjes-voorraad. En dit is ook door dit onderzoek bevestigd. De consument koos volgens HelloFresh steeds vaker voor comfortfood(21%) en gaf aan meer te snacken en te snoepen. Bij beiden is dit ongeveer een stijging van dertig procent. En da's niet mis.

Bekijk ook:
De perfecte temperatuur voor je wijn: alles over wijnkoelkasten en wijnklimaatkasten

Dat we tijdens de lockdown minder met onze gezonde levensstijl bezig waren, is ook te zien uit de bestellingen van HelloFresh. Zo is het meest bestelde gerecht tijdens de corona crisis een ‘patatje-rendang' en dat is nu niet het meest voedzame gerecht. Maar dat neemt niet weg dat meer dan de helft van de Nederlanders door de intelligente lockdown gezondere keuzes aan het maken is en dat 51 procent dan ook daadwerkelijk meer groenten heeft klaargemaakt. Heeft de corona-crisis toch nog een goede invloed gehad op de gezonde levensstijl.

Bekijk ook:

1k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.