Logo of nieuwe huisstijl nodig? “Netherlands” doet het gewoon. “The” paste waarschijnlijk nét niet meer binnen het budget. Voor een slordige 2 ton zijn we met z’n allen eigenaar geworden van een hagelnieuw logo. En wat voor één!
De pluspunten van ons kikkerlandje worden in ieder geval goed vertegenwoordigd in het beeldmerk. Zo gaat social media los over de joint die, vermomd als de letter L, een plaatsje heeft gekregen in het logo. De tulp die gevormd wordt door de N en de L lopen daarnaast ook niet asymmetrisch, aldus criticasters op Twitter.
Eén lichtpuntje: Minister Kaag vindt de uitgave verantwoord. Mede omdat het logo érg herkenbaar is voor Nederland. “Een heel normale modernisering”. Ja, dat zouden wij ook zeggen als het factuurtje niet van je eigen bankrekening wordt afgeschreven.
Social media gaat los: logo “The Netherlands” is afschuwelijk!
Of je het logo nu in je armen sluit, of het liever gelijk naar het land van de digitale wansmaak verwijst. Feit blijft dat het logo er is én waarschijnlijk blijft. Het oude (en in onze ogen stoere) Holland logo met de tulp, is dus meedogenloos van tafel geveegd door minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Maar waarom eigenlijk?
“Dikke jonko in de vorm van een L”
Temeer omdat het oude logo niet herkenbaar genoeg zou zijn voor ons land. Hier verliezen we ons bewustzijn. De geschetste tulp zorgt dus voor minder herkenning dan een logo waarbij het lijkt of de letters door een kind van 4 zijn uitgeknipt met een botte schaar. Om onze mond nog maar te houden over de dikke “jonko” in de vorm van de L. Positief puntje: dat is dan weer wél een USP van Nederland.
Wie mogen het nieuwe NL-logo gaan gebruiken?
Hoewel we allemaal eigenaar zijn van dit fantastische stukje digitale kunst, mogen slechts weinigen gebruik maken van het nieuwe beeldmerk. Het nieuwe NL-logo gaat een voorname rol spelen bij handelsmissies. Fijn, zo weet je tenminste met welk land je zaken doet. Ook Rijksinstanties, gemeenten en universiteiten mogen het logo afdrukken op hun briefpapier.
Een factuurspecificatie was hier misschien ook wel op zijn plaats geweest. Toch denkt minister Kaag zeker te weten dat mensen begrip hebben voor deze uitgave. Immers, volgens haar is het 2 ton kostende logo maar een “kleine investering”. Zeker als we ons bedenken hoeveel banen en verdienmodellen dit ons land op gaat leveren.
“De berekende 2 ton is inclusief het arbeidsloon”
Dat is dan misschien zo. Toch valt Nederland massaal over de prijs van het plaatje. Waar zijn die 2 ton eigenlijk op gebaseerd? Volgens Sigrid Kaag van D66 moet het logo natuurlijk in verschillende formaten worden aangeleverd. Denk aan banners, kekke visitekaartjes en in het oog springende webdesigns. Als snel goed voor € 30.000.
Een snel rekensommetje leert ons dat we niet alleen een lelijk NL-logo door de strot gedrukt hebben gekregen, maar ook dat we met een gat blijven zitten van een slordige € 170.000. Logisch volgens de minister, want de berekende 2 ton is inclusief het arbeidsloon. Nou gelukkig maar, dat is een hele geruststelling!