CoolCool

Het gevaar achter diëten

Biscuit Eating Cracker Cookie Hungry Hunger

Vol positieve energie start je met een dieet en met resultaat, want je verliest de eerste zes weken acht kilo! Maar na zes maanden lijk je stil te staan en neemt de motivatie af. Langzaam val je weer terug in je oude ongezonde gewoontes.Als jij levenslange gedragsverandering voor ogen hebt is een dieet niet de oplossing. Elk dieet doet zijn werk, want je eet minder calorieën en dus val je af. Het lijkt zo aantrekkelijk: een dieet volgen en zoveel mogelijk kilo’s afvallen in een korte tijd. Toch is het niet de manier om op lange termijn je ideale gewicht te bereiken en een gezonde leefstijl te behouden.

Drie redenen waarom diëten op lange termijn niet werkt:

Onmogelijk om vol te houden

Koolhydraatarm, eiwitdieet, paleodieet of Sonja Bakker. We hebben allemaal weleens een dieet geprobeerd. Met een dieet focussen we ons vaak op een resultaat en niet op de weg ernaartoe. Het is een denkfout dat je een streng dieet nodig hebt om blijvend kilo’s te verliezen. Het werkt juist averechts want op lange termijn houden we het vaak niet vol. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen na drie à vier jaar gewoon weer op hun oude gewicht zitten of zelfs daarboven.

Met alleen diëten pak je niet de oorzaak aan

Je pakt pas het probleem bij de oorzaak aan als je erachter komt waarom je soms eetbuien hebt en elke keer weer terugvalt. Waarom eet je vaak te veel en vind je het lastig om gezonder te eten? Een dieet is een drastische strategie waarmee je niet kijkt naar de oorzaak maar het aanpakt bij de symptomen. Met diëten is je gedragsverandering slechts tijdelijk, want een dieet leert je niet om je eetgewoontes te veranderen.

Negatieve effecten voor je geest en lichaam

Als je je aan een streng dieet houdt, krijg je vaak te weinig vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen binnen. Wat veel verschillende gevolgen voor je lichaam kan hebben.Daarnaast ligt met diëten je focus op het resultaat. Je geluksgevoel hangt dus af van de cijfers op de weegschaal. Daarnaast kan het heel demotiverend werken als elke keer weer je dieet poging mislukt. Het zal je zelfvertrouwen geen goed doen en je zal gezond eten steeds meer gaan associëren als iets negatiefs.

Wat moet je dan wel doen

Streef niet naar het verliezen van je gewicht, maar streef ernaar om elke dag een beetje beter te worden en gezonder te leven. Afvallen is slechts een korte termijn doel. Zorg er dus voor dat je een lange termijn doel hebt: fitter zijn, energieker voelen, een hogere weerstand en ga zo maar door.  Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de oorzaak van het probleem. Welk gedrag wil je veranderen en wat er gebeurt er in zon situatie? Steeds een klein stapje in de goede richting brengt jou naar de persoon die je zou willen zijn. Het is daarbij belangrijk dat je een voedingspatroon hebt wat je op lange termijn kan volhouden en waar jij je goed bij voelt. Een diëtist/voedingscoach kan je helpen om samen te werken aan dat doel.

316 punten
Upvote Downvote

Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Laden…

0

Reacties

0 Reacties

Japanse bedrijven verbieden bril voor vrouwen