Japanse bedrijven verbieden bril voor vrouwen 13
Saved Read later
Deel dit bericht

Japanse bedrijven verbieden bril voor vrouwen

Het dragen van een bril, voor ons de normaalste zaak van de wereld, in Japan een onderwerp van discussie. Een vrouw met een bril? Sommige bedrijven hebben het verboden. Verkopers van contactlenzen zijn er vast en zeker blij mee maar niet iedereen is er over te spreken.

Volgens sociologie professor Kumiko Nemoto maakt het niet zo veel uit hoe goed een vrouw haar werk doet. Veel belangrijker is haar uiterlijk. De reden die bedrijven opgeven voor het verbod op het dragen van een bril voor vrouwen lopen uiteen. In de luchtvaart is het dragen van een bril ronduit gevaarlijk is de mening van sommige bedrijven in deze sector in Japan. Werk je in de schoonheidsbranche dan kunnen mensen natuurlijk je make-up niet zien als je een bril draagt, een prima reden voor een verbod.

De hastag

De hastag #メガネ禁止 (#brilverbod) is trending op Twitter, althans in Japan. Professor Nemoto van de universiteit van Kioto reageerde verontwaardigd op het verouderde beleid van de bedrijven. De redenen voor het verbod op het dragen van een bril draaien enkel om geslacht, het is discriminerend was het commentaar.

Bekijk ook:
Snelheid, explosieven, en dodelijke risico's: De keiharde realiteit van plofkraken

Hakkenregel

Eerder was er ook al verontwaardiging over de ‘hakkenregel' onder de Japanners. Vrouwen in dit land (Japan) zouden make-up moeten dragen en hakken het liefst zo hoog mogelijk is de gedachte volgens Professor Nemoto. Het uiterlijk van de vrouw staat voorop in het bedrijfsleven, boven haar capaciteit of kwaliteit met betrekking tot de baan die ze heeft.

Kamervragen

In Nederland zouden er als er dergelijke ‘regels' bij bedrijven zouden zijn gelijk Kamervragen komen. Een spoed debat misschien wel, in Japan blijft het vooralsnog bij een hastag al gaat het ‘nieuws' nu wel mede dankzij Twitter de hele wereld rond.

Avatar foto
Jeroen VanderPloeg

Jeroen schrijft sinds 2017 voor zowel nationale als internationale bedrijven. Bij Trending richt hij zich op de laatste trends. De trends waar hij over schrijft richten zich: mode, games, nieuws, gadgets en natuurlijk ook al het andere wat trending is. Jeroen zit overal bovenop om jou ‘up-to-date’ te houden. Ook tijdens zijn reizen is hij altijd opzoek naar de laatste trends.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.5k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.