in ,

Veilig en gezond thuiswerken tijdens quarantaine

veilig thuiswerken tijdens corona

Thuiswerken, quarantaine en crisis. Het zijn drie woorden die je normaal niet zo snel in één zin zou uitspreken. Toch is het alweer een tijdje aan de orde van de dag; thuiswerken in quarantaine tijdens deze coronacrisis. Voor sommigen is het de normaalste zaak van de wereld, maar voor velen is het nog steeds erg wennen met voor- en nadelen.

Zo sta je waarschijnlijk niet meer in de file, hoef je niet op een koud perron op de trein te wachten en ben je zo op je ‘werk’. Maar je moet wel zelf de koffie halen, je hebt geen gezellige collega’s om je een hen en een goede balans tussen werk en privé is vaak lastig te bewaken.

Maar waar je misschien minder bij stil staat is dat je ook geen gebruik meer kunt maken van het netwerk op kantoor. Je bent aangewezen op je eigen (WIFI) netwerk, en dat is helaas niet altijd zonder risico.

Daarom deze tips voor veilig en gezond thuiswerken. Hoe meer van dit soort tips jij toepast, hoe veiliger en gezonder jij kunt thuiswerken!

Installeer de aanbevolen updates:

Regelmatig moet een computer of smartphone van nieuwe updates worden voorzien. Kleine bugs of andere fouten worden hiermee opgelost en je computer of smartphone is daarnaast ook beter beveiligd tegen hackers en virussen. Werk je met Windows 10? Dan zal deze (bijna) automatisch de nieuwste updates installeren als je de computer uitzet. Daarnaast wordt het aangeraden om zelf op zoek te gaan naar de laatste updates in de instellingen van jouw computer of smartphone.

Wijzig de WIFI instellingen:

In veel huishouders staat het standaard wachtwoord van de provider ingesteld bij de router. Deze wachtwoorden lijken sterk, maar zijn dat vaak allerminst. Het is daarom belangrijk om het wachtwoord van jouw router te wijzigen in een lang en lastig wachtwoord. Hoe lastiger en langer het wachtwoord, hoe moeilijker het is om te kraken. Pas ook gelijk het SSID (naam WIFI netwerk) aan, de standaard SSID bevat vaak informatie over het type router dat gebruikt wordt, en dat is informatie die je liever niet deelt. Controleer ook de beveiliging van de router. Stel deze in op minimaal WPA2-AES, WEP is géén veilige keuze.

Lees ook:
Haal het beste uit jezelf in coronatijd

Up to date router
Controleer of je router automatisch updates installeert en of deze van de laatste firmware is voorzien. Er zijn diverse datalekken geweest bij producenten van routers, met het (automatisch) updaten van je router voorkom je erger.

Remote access
Met remote access kun je de instellingen van je router op afstand aanpassen. Maak je hier geen gebruik van? Zet het dan uit. Indien je er wel gebruik van maakt, kies dan een sterk wachtwoord en selecteer de ip adressen die toegang hebben.

Gebruik een VPN:

Met het gebruik van een Virtual Private Network (VPN) ben je online anoniemer. Alles wat je online doet wordt versleuteld, je kunt minder snel gehackt worden en je kunt je favoriete series waar dan ook ter wereld bekijken. Voor velen zijn dit belangrijke redenen om een VPN te gaan gebruiken. Daarnaast is het heel erg eenvoudig om een betrouwbare VPN aan te schaffen en te gebruiken. Een VPN kun je voor heel veel toepassingen gebruiken, je kunt er hier meer over lezen.

Internetverbinding:

Met een snelle en stabiele internetverbinding is het natuurlijk prettig thuiswerken. Maak je gebruik van WIFI? Ga dan zo dicht mogelijk bij de router zitten. Als je op zolder zit en de WIFI verbinding is niet optimaal, denk dan eens aan een WIFI repeater of powerline adapter. Met een WIFI repeater wordt het signaal verlengd en heb je boven iets meer bereik. Met een powerline adapter wordt het signaal via het stroomnet in je huis overgebracht van de router naar de ruimte waar je zit. Internet via de kabel is altijd de meest stabiele en snelle verbinding.

Videobellen:

Lees ook:
Misofonie: een onbegrepen aandoening

De meeste vergaderingen vinden momenteel via videobellen plaats. Videobellen is enorm populair geworden sinds we verplicht thuiswerken. Helaas is videobellen niet zonder risico’s. Sommige programma’s hebben de beveiliging niet helemaal op orde en kan gehackt worden. Bepaalde software mag je zelfs eigenlijk niet eens gebruiken in verband met de privacywetgeving. Er zijn diverse programma’s beschikbaar om te videobellen. Wil je zonder zorgen omtrent privacy kunnen videobellen, gebruik dan Microsoft Teams. Deze heeft de beveiliging goed op orde. Andere programma’s zoals Zoom en Houseparty hebben dat een stuk minder. Als je graag met iemand wilt videobellen probeer dan het delen van vertrouwelijke informatie tot een minimum te beperken. Moet je (privacy) gevoelige informatie met elkaar delen? Doe dat dan het liefst via de telefoon, dat is veiliger dan via videobellen.

Gebruik tweestapsverificatie:

Met inloggen via tweestapsverificatie (2FA) wordt de kans verkleind dat je wordt gehackt. De Consumentenbond heeft een handig artikel geschreven waarin wordt uitgelegd hoe je dit instelt op je laptop of smartphone.

Let op pishing mails:

Pishing e-mails worden steeds geavanceerder en er wordt jaarlijks nog veel geld afgetroggeld van onschuldige mensen. Gelukkig is het algemene besef omtrent pishing steeds beter, maar toch, let op! Beantwoord nooit mailtjes waar je de afzender niet van kent of vertrouwt. Twijfel je of iemand de e-mail heeft verstuurd? Bel diegene dan even om te verifiëren. Controleer ook de website of social media accounts van de website waar je een e-mail van hebt ontvangen. Vaak wordt daar aangegeven of er pishing e-mails vanuit hen verstuurd zijn.

Naast het op orde hebben van de online veiligheid, is het ook van belang om de ruimte waar je werkt en je houding goed op orde te hebben.

Breng afwisseling aan in je in werk & houding:

Zit je de hele dag achter je computer? Probeer dan wat af te wisselen tussen zitten en staan. Wil je iemand bellen? Probeer dit staand of lopend te doen. Je kunt beter op een andere plek gaan zitten als je iets moet lezen, op deze manier neem je afstand van je scherm en creëer je meer rust voor je ogen. Met regelmatige pauzes en het drinken van voldoende water kun je zorgen voor ontspanning en de nodige hydratatie. Zorg voor voldoende afwisseling en ontspanning, bijvoorbeeld door een stukje te gaan wandelen tijdens de lunch.

Kantoor/werkruimte:

Als je de mogelijkheid hebt wordt het sterk aangeraden om in een aparte ruimte te werken. Je hebt op deze manier een afgesloten ruimte, waar je aan het werk bent. Geef aan dat als je daar werkt dat je niet gestoord mag worden.
Werk je in de woonkamer aan tafel? Ruim dan als je klaar bent met werken deze plek weer helemaal op. Dan maak je van je werkruimte ook weer je privéruimte en kun je het iets beter scheiden van elkaar.

Trek je normale kleding aan:

Lekker een dagje in joggingbroek werken is natuurlijk heerlijk. De voetjes omhoog op het bureau en ondertussen even bellen met collega’s. Maar aangezien we nu langere tijd thuiswerken kun je het beste kleding aantrekken die je normaal ook naar je werk zou aantrekken. Misschien zonder die stropdas of hoge hakken, maar probeer je zoveel mogelijk ‘normaal’ te kleden.

Houd je aan een dagelijks schema

Met een vaste structuur van opstaan, ontbijten, lunchen en pauzes werk je volgens een vast ritme wat je gemoedsrust ten goede zal komen en daarmee ook je prestaties. Een keertje uitslapen mag natuurlijk best, maar probeer zoveel mogelijk aan een ritme vast te houden.

Ga naar buiten voor een frisse neus

Last but not least, ga af en toe lekker even naar buiten! In de tuin, een blokje om of een boodschap doen (alleen als het echt nodig is!). Maar haal die frisse neus. Het lucht op en geeft je nieuwe energie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nieuwe hartklepprothese groeit mee

Google lijkt erin te slagen om muggen uit te roeien