in ,

In 5 stappen jouw lokale vindbaarheid verbeteren

LOCAL SEO

Heb jij een eigen bedrijf of ben je geïnteresseerd in de onlinewereld? Dan moet je zeker even verder lezen. In dit artikel vertellen we je namelijk wat lokale vindbaarheid is en waarom dit onmisbaar is als je een eigen bedrijf hebt. Lees snel verder en ontdek wat het is, wat je ermee kan en welke tips je direct kunt toepassen.

Lokale vindbaarheid: wat is het eigenlijk?

Lokale vindbaarheid wordt ook wel lokale SEO genoemd. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit gaat over hoe goed jouw bedrijf online gevonden wordt in de regio of plaats waar jouw bedrijf gevestigd is of waar jij gevonden wilt worden. Je kan hier zelf mee aan de slag gaan of een online marketingbureau of een SEO specialist inschakelen die jouw lokale vindbaarheid vergroot.

Wat kan je ermee?

Door goed in te zetten op jouw lokale vindbaarheid kan jij ervoor zorgen dat mensen jouw product of dienst beter kunnen vinden. Het is belangrijk dat de juiste mensen jouw website bereiken, zodat jij jouw dienst of product kan promoten. Door jouw lokale vindbaarheid te verbeteren kan je onder andere beter zichtbaar worden in Google en andere zoekmachines.

Bekijk ook:
Je (bedrijfs)auto verkopen doe je zo!

Waarom wil je lokaal gevonden worden?

Iemand die met spoed een monteur zoekt typt dit in de zoekmachine in. Iemand anders vraagt zich af waar je lekker kan ontbijten in Utrecht. Ben jij een monteur die in Utrecht werkt of heb jij een ontbijtzaakje in deze stad? Dan wil je natuurlijk dat deze persoon bij jou terecht komt! Door goed gebruik te maken van lokale vindbaarheid vergroot jij de kans op een goede plek in Google. Dit vergroot vervolgens weer de kans dat mensen jouw bedrijf, dienst of product opmerken en/of inschakelen. In twee jaar tijd is het aantal mobiele zoekopdrachten naar een locatie in de buurt met wel 900% gestegen. (Bron). Deze kans wil je toch niet laten liggen?

Tip 1. Creëer een Google Mijn Bedrijf profiel

Typ de naam en plaats van een bedrijf in de zoekbalk van Google in en er verschijnt aan de rechterkant van het scherm een blok met alle informatie over dat bedrijf. Dit is Google Mijn Bedrijf. In één oogopslag ziet een (potentiële) klant nu alle belangrijke informatie over jouw bedrijf. Zorg dus dat jij je aanmeldt voor Google Mijn Bedrijf en houdt al deze gegevens up-to-date.

Bekijk ook:
Zo blokkeer je advertenties en pop-ups op mobiele apparaten

Wist je dat lokale zoekopdrachten via mobiel in 60% van alle gevallen ook echt leiden tot een contactmoment met het desbetreffende bedrijf? (Bron). Ontzettend belangrijk voor jouw bedrijf dus!

Tip 2. Verzamel positieve beoordelingen

Reviews zijn onmisbaar! Het vergroot jouw geloofwaardigheid én het heeft een positieve invloed op jouw lokale vindbaarheid. Er zijn verschillende websites waar mensen een review kunnen achterlaten. Dit ontvangt Google vervolgens en zo kan jij de sterren verdienen die je bij Google Mijn Bedrijf ziet staan. Tip: plaats een pagina op jouw website die doorverwijst naar deze beoordelingen.

Tip 3. Optimaliseer jouw website

Wil jij hoog scoren in Google, dan kan een goed geoptimaliseerde website niet ontbreken. Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld aan het consistent doorvoeren van jouw contactgegevens. We willen tenslotte niet dat Google in verwarring is. Vergeet ook de Title tags en de Meta description niet. Maak een routebeschrijving en zorg voor een locatie in Google Maps, hiermee kan jouw (potentiële) klant jou eenvoudig vinden. Tot slot is het belangrijk dat jouw website ook op het kleine mobiele scherm goed zichtbaar is en werkt.

Bekijk ook:
Voorkom met deze 3 simpele stappen een barst in je vooruit

Tip 4. Schrijf regelmatig nieuwe content

Voor Google is het belangrijk dat jouw website actief is. Hoe zorg je daarvoor? Door te schrijven! Voeg nieuwe content toe en blijf bestaande content verbeteren. Misschien kan jouw homepage of productpagina wel een update gebruiken? Content in de vorm van blogs werkt ook erg goed.

Tip 5. Zorg voor relevante backlinks

Last but not least raden wij je aan om te zorgen voor relevante backlinks. Als een andere website naar jouw website linkt dan is dit een backlink. Let wel op: het is belangrijk dat deze link relevant is. De website die naar jou linkt moet meerwaarde bieden en zelf ook goed vindbaar zijn in Google.

Aan de slag met jouw lokale vindbaarheid

Met deze tips kan je direct aan de slag en een groot verschil maken. Wacht niet langer en trek die nieuwe klanten naar je toe! Wil jij hier zelf geen tijd aan besteden of ontbreekt de kennis om goed in te zetten op deze lokale vindbaarheid? Schakel dan de hulp van een online marketingbureau in. Bespaar jezelf tijd en moeite en geniet van de resultaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.