Als je ervoor kiest om ondernemer te worden moet je aan veel dingen denken. Heb je je belasting wel op tijd ingediend? Zijn alle facturen betaald? Heb je zelf nog facturen die je moet betalen? Maar dat is allemaal nog helemaal niet zo interessant als je bijna geen klanten hebt. Hoe kun je dan op een makkelijke manier meer naamsbekendheid krijgen?
Naamsbekendheid creëren door te delen
Een van de makkelijkste manieren om dit in werking te stellen is door cadeautjes uit te delen. En nee, dan bedoelen we niet gewoon random mensen op straat aanspreken of ze een een pen willen hebben, maar bijvoorbeeld flyers met informatie over jouw onderneming en dan die pennen met logo erbij!
Hiernaast kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een evenement te sponsoren. Hierbij stel jij jezelf dan ook beschikbaar om hapjes en drankjes te verzorgen. Laat een aantal waterflessen bedrukken, deel deze uit op het evenement en je bent al een heel eind op weg om jouw onderneming lokaal bekend te maken.
Naamsbekendheid door het internet
Je kunt natuurlijk niet elke dag op pad gaan, je hebt immers ook gewoon werk te doen. Het internet is ook een hartstikke mooie plek om jouw bedrijf bekender te maken. Bijna iedereen heeft toegang tot het internet waardoor je een grote doelgroep kunt aanspreken. Ook kun je vaak een specifieke doelgroep kiezen om aan te spreken. Is jouw onderneming vooral gericht op de jongeren? Dan kun je hier heel goed een oproep voor maken. Wil je liever moeders aanspreken als je een onderneming hebt voor kinderen? Ook dat is een mogelijkheid op het internet. Het mooie van adverteren op het internet is dat je letterlijk elke doelgroep kunt aanspreken die je maar kunt bedenken.
Naamsbekendheid door anderen
Het mooiste is natuurlijk als anderen reclame voor jouw bedrijf maken door te vertellen over het goede werk wat jij geleverd hebt. Doe daarom altijd je best en doe daarom net dat beetje extra voor de klant waardoor hij blij verrast en tevreden is over jouw werk. Wanneer iemand persoonlijk over jouw bedrijf begint te vertellen heb je eigenlijk niet eens die grote naam nodig. We geloven mensen al gauw op hun woord als zij zeggen dat iets ontzettend goed is, en datzelfde geldt voor reclame voor bedrijven en ondernemers.
Waarom is naamsbekendheid belangrijk?
Zonder naamsbekendheid gaat het een moeilijke klus worden om klanten te scoren. Geef eerlijk toe, jij zou ook niet zomaar een onbekend bedrijf jouw huis laten bouwen, toch? Dus waarom zou je dan verwachten dat jouw klanten dat wel zouden doen? Naamsbekendheid is ontzettend belangrijk als je als nieuwe ondernemer een plaats wilt hebben op de markt.
Wat is belangrijk wanneer je naamsbekendheid wilt krijgen?
Je bent al een heel eind op weg als je de stappen hierboven hebt gevolgd, maar er zit nog meer achter. Je wilt betrouwbaar overkomen. Hoewel dit misschien heel logisch klinkt, zijn er toch een aantal stappen die ervoor kunnen zorgen dat dit succesvol verloopt. Je wilt professioneel overkomen. Het is niet de bedoeling dat je bekend staat als die ondernemer die vanuit zijn zoldertje amateuristisch te werk gaat.
De eerste stap hiervoor is om een zakelijke email te maken waarop potentiële klanten jou kunnen bereiken. Dat staat net iets beter dan het mailadres wat je gemaakt hebt toen je 13 was. Het hoeft niet gelijk voorbeeld@bedrijf.nl te zijn, bedrijf@gmail.com is ook gewoon acceptabel. Daarnaast is het ook handig als je een zakelijk nummer aanschaft zodra de zaken wat beter lopen. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je de telefoon op een hele nonchalante manier opneemt terwijl er een potentieel grote klant aan de lijn zit.
We hopen dat je een flinke dosis inspiratie hebt gekregen van dit artikel en wensen jou veel succes met jouw onderneming!
Plaats een reactie