Je staat er misschien niet bij stil, of je bent je er juist wel van bewust als je in de materie zit, maar er worden nogal wat goederen vanuit het buitenland geïmporteerd. Neem bijvoorbeeld een autogarage die Amerikaanse wagens in z’n showroom heeft staan. Al deze wagens hebben ooit een keer in een opslagcontainer aan de overkant van de oceaan staan wachten totdat ze verscheept werden naar Nederland. Besef je dan dat zulke auto’s duizenden kilometers afleggen voordat ze in Rotterdam aankomen. De havenarbeiders lossen de containers uit het schip. Als alles netjes en ordelijk verloopt ─ dankzij goede zeecontainers en vakmanschap ─ komen de auto’s onbeschadigd aan waarna de reis richting de showroom kan beginnen.
Container prijzen
Natuurlijk zitten er wel wat haken en ogen aan voordat die klassieke Dodge Charger of robuuste Ford Crown Victoria bij de garage staat, ook als het gaat over de kosten. De transport container prijs wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Iemand die daar veel van weet is de expediteur. Deze professional regelt als organisator alle transporten, dus ook het transport van de 20 tot misschien wel 40ft container waar jouw benzine slurpende American ride veilig in zit. Hij heeft alle kennis van import en export en kent het netwerk van agenten die deel uitmaken van de transportketen. Voordat je zover bent wil je graag de container prijzen weten. Welke maat container heb je nodig? Laat je goed informeren door specialisten.
Europees registratienummer voor de internationale handel
Natuurlijk loop je tijdens het hele proces tegen wetten en regels aan waar je niet onderuit komt, zeker bij zakelijk importeren. Want misschien bezit jij wel die autogarage of een dergelijk bedrijf. Het importeren gaat ook alleen maar als je een zogenaamd EORI-nummer hebt. Dit is een Europees registratienummer voor de internationale handel. Een inschrijving bij de KvK is dan ook verplicht als je op eigen titel auto’s of andere goederen importeert.
Douanerechten
Behalve wetten en regels krijg je ook te maken met de douane en de te betalen douanerechten. Die douanerechten omvat de waarde van de te importeren auto, de oorsprong ervan (waarbij het chassisnummer overeen moet komen met de papieren) en het toe te passen douanetarief. Uiteindelijk bereken je deze kosten allemaal door in de uiteindelijke verkoopprijs van de wagen. Misschien is het mogelijk om meerdere auto’s in een enkele lading te verschepen en kun je zo een korting afdwingen bij de expediteur.
Container verschepen kosten
Auto’s in je container verschepen kost je wat dat betreft wel het een en ander en daar moet je niet te licht over denken. Vandaar dat een Amerikaanse wagen die in de VS misschien in dollars niet al te duur is ─ bij een gunstige stand van de dollar ten opzichte van de euro ─ eenmaal in Nederland het driedubbele kost. Door gebruik te maken van goede en robuuste zeecontainers komen je vloot aan wagens onbeschadigd aan. Informatie aanvragen bij specialisten op dit gebied geven je een behoorlijke voorsprong op de concurrentie. Zeker aan te raden wanneer je nog niet helemaal thuis bent in de wereld van het importeren en exporteren van goederen.
Plaats een reactie