Het spreekwoord luidt ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden' en dat kunnen we alleen maar beamen. De laatste jaren zijn we steeds meer visueel ingesteld geraakt. We kijken liever plaatjes en video's dan dat we een tekst lezen. Dit verklaart ook deels het grote succes van social media kanalen zoals Instagram, Facebook en Tiktok. Stuk voor stuk maken ze gebruik van beelden, foto's en video's.
Ook in het bedrijfsleven zien we deze trend steeds meer. Een vergadering met saaie sheets vol woorden, een brochure vol met teksten of een uitgebreide geschreven handleiding. Het zijn allemaal voorbeelden die niet meer bij deze tijd passen. Het is beter om ze aan te vullen met pictogrammen, tekeningen en infographics. In sommige gevallen bestaan handleidingen zelfs alleen maar uit tekeningen, denk maar eens aan de handleiding van onze bekende Zweedse woonwinkel.
Bewegende animaties en vaststaande illustraties
Eerst maar eens even het verschil. Een animatie en infographic zijn niet hetzelfde. Een animatie ontstaat doordat zogeheten frames na elkaar af worden afgespeeld, waardoor je als kijker de illusie krijgt van bewegend beeld. Dat kunnen tekeningen zijn (denk aan tekenfilms) maar het kunnen ook kleifiguren of andere voorwerpen zijn.
Een infographic is iets anders. Dat is een illustratie die informatie weergeeft. Dat kan een combinatie zijn van beeld en tekst, maar ook in de vorm van een grafiek of instructietekening. Het woord infographic komt trouwens van de Engelse term ‘Information graphics'. In het Nederlands is daar eigenlijk geen ander woord voor.
Het grote verschil met een animatie is dat een infographic dus niet beweegt. Een hele bekende vorm van een infographic is het stroomdiagram. Je weet wel zo'n overzicht waarbij je een blokje hebt met een vraag en vervolgens het pijltje van je antwoord volgt. Is je antwoord ja dan volg je het pijltje naar links, is je antwoord nee dan volg je het pijltje naar rechts enzovoort.
Wat maakt infographics zo interessant voor bedrijven?
Vooral infographics zorgen ervoor dat je een lezer gemakkelijker kunt overtuigen. De meest ideale infographic zorgt namelijk voor meer duidelijkheid, begrip en misschien zelfs wel voor meer winst. Het scheelt in ieder geval veel tekst en uitleg als je met één enkele illustratie de lezer alle informatie kunt geven. Gewoon netjes in één oogopslag. Vooral managers zijn hier dol op, het scheelt tijd en tijd is geld.
Bovendien scheelt het ook in het voorkomen van misverstanden. Soms kunnen teksten door verschillende lezers op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Dat wil je als manager natuurlijk voorkomen. Met een illustratie heb je dat probleem niet. De informatie die erin staat, staat vast. De lezer doorloopt de informatie in een vaste volgorde en kan niet afgeleid raken.
Zo maakt een animatie studio animaties en infographics
Vanuit een bepaald idee of probleem wordt eerst alle genodigde informatie verzameld. Vervolgens wordt dat in een hele beknopte vorm in een illustratie verwerkt. Voor een infographic is het belangrijk dat de informatie belangrijk genoeg is en dat het zo eenvoudig mogelijk wordt gehouden. Tenslotte wordt de illustratie helemaal afgestemd op het bedrijf. Dus in de juiste kleuren en stijl opgemaakt, zodat het past bij de huisstijl. Klaar om ingezet te worden en de informatie te gaan verspreiden! De animatie studio Emations helpt je graag bij het ontwerpen van mooie animaties en infographics.
Plaats een reactie