in ,

De meerwaarde van relatiegeschenken

Als ondernemer weet je hoe belangrijk relatiemanagement is. Je onderhoudt goede contacten met je leveranciers en je koestert je afnemers. Vooral afnemers die bij je terug blijven komen, heb je mentaal op een voetstuk geplaatst. Ook kun je geschenken en gadget uitdelen op beurzen en zakelijke bijenkomsten. In het zakelijk verkeer heeft emotie ook een plaats. Iedereen is gevoelig voor attenties en extra aandacht en daar zie je de voornaamste meerwaarde van relatiegeschenken met logo. Met een relatiegeschenk druk je uit dat je de onderlinge relatie waardevol vindt en waardeert. Met een paar simpele tips en overdenkingen is het mogelijk om je geschenken voor relaties extra te laten opvallen, waardoor ze je meer rendement gaan opleveren.

Hoe zorg je dat relatiegeschenken extra opvallen?

Het einde van het jaar is al vele jaren dé tijd bij uitstek om relatiegeschenken te versturen. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je afwezigheid opvalt en een negatieve beoordeling krijgt. Dit hoeft echter niet. Waarom wil je meelopen met de massa? Stuur bijvoorbeeld je geschenken niet met Kerstmis, maar op de dagen dat je afnemers of leveranciers hun bedrijven hebben opgericht. Zo maak je van een relatiegeschenk een verjaardagscadeau, waardoor je geschenk een hogere attentiewaarde heeft. Wat je niet wilt is dat je relatiegeschenk wel in dankbaarheid wordt ontvangen, maar vervolgens een onopvallende plek onderin een lade krijgt. Met praktische relatiegeschenken die ook in de privésfeer te gebruiken zijn, blijf je de aandacht vasthouden. Telkens als je relatie je geschenk gebruikt, denkt hij bewust of onbewust aan je. De kans is zo veel groter dat je op de shortlist van je relaties terechtkomt en daar ook langer blijft. Daar doe jij je voordeel mee.

Bekijk ook:
Je eigen mascotte laten maken? Dat kan gewoon!

Welke boodschap breng je over met relatiegeschenken?

Je kunt gerust een praktisch relatiegeschenk met een standaard boodschap sturen. Denk bijvoorbeeld aan bedrukte pennen of koffiemokken met je bedrijfslogo, in je bedrijfskleuren. Daarmee maak je puur reclame voor jezelf en dat kan heel goed werken. Wat je ook kunt doen is een connectie maken met de waarden, normen en missie van je afnemer of leverancier. Je boodschap brengt dan duidelijk over dat het je om de relatie gaat. Laat bijvoorbeeld koffiemokken bedrukken en refereer aan een gemeenschappelijk project dat jullie samen succesvol volbracht hebben. Dit vraagt wel om een andere benadering. Je moet dan veel duidelijker kiezen voor maatwerk per relatie. Kies je hiervoor, dan zal de attentiewaarde van je relatiegeschenken nog groter zijn. Je hebt dan wel een zakenpartner nodig die dit maatwerk ook kan leveren en in staat is met je mee te denken.

Maatwerk in relatiegeschenken

Het is duidelijk dat relatiegeschenken een belangrijk onderdeel moeten uitmaken van je marketingstrategie. Het zegt iets over jou en je bedrijf en je wilt je zakelijke relatie bestendigen met een passend relatiegeschenk. Kies dan dus niet voor standaard oplossingen maar ga net een stapje verder. Kies voor maatwerk en laat je eventueel adviseren door een partner die meedenkt en creatieve, nieuwe ideeën kan aandragen. Tegenwoordig kun je de leukste relatiegeschenken ook bestellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Mondkapjes op de werkvloer: maak het zo gemakkelijk mogelijk

De nieuwe trends op het gebied van koken