in

De opkomst van Augmented Reality

Naast het steeds groter worden van Artificial Intelligence is daar nu ook Augmented Reality (aangevulde realiteit). Maar wat is Augmented Reality? AR, de afkorting van Augmented Reality, is een methode waarmee je een digitaal beeld over de werkelijkheid legt. Dit gebeurd via een smartphone beeldscherm, een AR bril of via een andere wijze van projectie. Er wordt dus eigenlijk iets extra’s aan de werkelijkheid toegevoegd zoals bijvoorbeeld is te zien via de Google Maps Live View app.

Of neem het volgende voorbeeld met M&M’s. Je koopt een zakje M&M’s en scant met je smartphone de verpakking. Dan zie je op het beeldscherm de mascottes van M&M uit de verpakking komen die hun duim opsteken en naar je lachen. Dat is één voorbeeld.

Een ander voorbeeld is het online shoppen voor een nieuwe bank. Je hebt geen idee hoe die bank in de woonkamer staat. Daar schets je een beeld bij in je hoofd, maar met AR hoeft dat niet meer. Met behulp van AR zie jij de nieuwe bank zo in je woonkamer staan. En zo zie je gelijk of het bij de rest van je interieur past. Ideaal toch? Marketeers worden daar in ieder geval heel vrolijk van, want het opent genoeg nieuwe deuren.

Lees ook:
Elektrisch vliegen een stap dichterbij

Augmented Reality

Augmented Reality gaat heel groot worden

Tenminste dat zegt Apple-CEO Tim Cook. Hij is van mening dat het de volgende grote technologische ontwikkeling is die binnen vijf tot tien jaar sterk ontwikkeld is. Door die sterke ontwikkeling gaat het veel invloed hebben op ons dagelijks leven. Cook geeft daarom ook aan super enthousiast te zijn en ziet veel interessante kansen.

In het begin zal het voornamelijk voor games gebruikt worden, maar in de toekomst zien we het waarschijnlijk overal terug. Niet alleen bij games en online winkelen, maar ook bij de gezondheidszorg en het boeken van vakanties.

Volop kansen voor marketeers

Die virtuele laag over onze fysieke omgeving geeft marketeers dus allerlei interessante mogelijkheden. Je kan er de doelgroep mee in beweging krijgen. De branding van merken komt nog meer tot leven, beleving en het spelen met de zintuigen zorgen voor meer interactie met het merk. Bovendien is augmented reality laagdrempelig, omdat iedereen tegenwoordig wel een smartphone heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Legendarische Nederlandse reclames uit de jaren

Coronavirus blijft verspreiden, VS spreekt van noodsituatie