in ,

Yoga is de nieuwste quarantaine trend

Waar we een paar maanden geleden juist meer naar buiten mochten, beginnen we nu steeds meer beperkende maatregelen te krijgen. De horeca is gesloten en we moeten zoveel mogelijk op onze eigen plek blijven. Sportscholen zijn nog wel open, maar steeds meer mensen oefenen liever thuis. Yoga begint dan ook steeds populairder te worden.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Je hebt vast wel eens gehoord dat yoga goed voor het lichaam en de geest is, maar waarom eigenlijk? Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die de voordelen hiervan hebben bewezen, en wij delen deze graag met jou.

  1. Stress verminderen
    Tijdens deze coronacrisis merk je al gauw dat je meer stress ervaart. Het kan dan fijn zijn om even een uurtje in te plannen voor yoga. Bij een onderzoek naar een yoga programma van drie maanden bleek dat de vrouwen die meededen aan het einde minder last hadden van stress, angst, moeheid en depressie. Ook andere onderzoeken lieten soortgelijke resultaten zien.
  2. Kan de slaapkwaliteit verbeteren
    Verschillende studies hebben aangetoond dat het dagelijks beoefenen van yoga de slaapkwaliteit bevordert. Er zou minder last ervaren worden door slaapstoornissen en de behoefte aan slaapmedicatie was afgenomen. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat yoga zorgt voor een verhoogde afgifte van melatonine, een hormoon dat het slaap- en waakritme reguleert.
  3. Kan migraine verlichten
    Helaas hebben veel vrouwen regelmatig last van migraine. Vaak wordt hier medicatie zoals sumatriptan voor gebruikt, maar er is steeds meer bewijs dat yoga ook het aantal migraineaanvallen kan verminderen. Ook de intensiteit zou volgens verschillende onderzoeken kunnen afnemen.
  4. Je wordt er sterker van
    Het was natuurlijk niet te missen dat je van yoga ook sterker wordt. Misschien lijkt het niet heel intensief, maar probeer maar eens een aantal yoga posities te beoefenen wanneer je hier niet de spierkracht voor hebt. Dat is pas een uitdaging! Tevens draagt het ook bij een vetvermindering.
  5. Kan chronische pijn verminderen
    Hoewel het misschien geen goed idee lijkt om yoga te beoefenen als je chronische pijn hebt, is dit juist een heel goed idee. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen met chronische pijn die aan yoga deden na een aantal weken minder pijn hadden. Het is wel belangrijk dat yoga matten gebruikt worden om verdere beschadiging te voorkomen.

Hoe kan ik met yoga beginnen?

Oké, je bent ervan overtuigd dat jij ook eens een keer yoga moet proberen, maar waar begin je dan? Allereerst is het belangrijk dat je de juiste materialen in huis hebt. Yoga matten zijn onmisbaar. Je moet een goede ondergrond hebben waar je genoeg grip en comfort hebt. Het is niet erg als je in het begin moeite hebt met verschillende houdingen. Oefening baart kunst. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om jou te helpen met deze oefeningen zoals een yoga bolster. Dit hulpstukje kan jou helpen met dingen zoals child’s pose, de butterfly en de viparita. Het is niet erg om af en toe hulp nodig te hebben. Na verloop van tijd zal je zien dat het steeds beter gaat en zul je jouw lichaam sterker voelen worden.

Het wordt aangeraden om losse kleding te dragen bij het beoefenen van yoga. Er zijn ook speciale gripsokken beschikbaar voor wanneer je even gauw een sessie wilt doen terwijl je jouw yoga mat niet in de buurt hebt. Een yoga blok is trouwens ook ontzettend handig. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de benen in de nek te leggen, en dan is het fijn als zo’n yoga blok wat meer ondersteuning bied. Tevens kan zo’n blok ook helpen met de balans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.