De Nederlandse Spoorwegen heeft na drie jaar testen met veel trots de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) aan het reizigerspubliek gepresenteerd. De trein zit officieel nog in een testfase, maar rijdt al wel op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam. De NS heeft flink wat geld betaald voor de ICNG, wij zochten op hoeveel een dergelijke trein per stuk kost.
Nieuwe trein met meer comfort voor reizigers
De nieuwe Intercity werd door de president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, Wouter Koolmees, onthuld. Hij benadrukt vooral de voordelen van de trein. De NS krijgt al jaren bakken van kritiek over zich heen vanwege te weinig zitplaatsen in treinen, de verhoging van treinkaartjes, en vele vertragingen. Koolmees is dus blij dat hij goed nieuws aan de reizigers mag brengen.
‘De ICNG biedt reizigers meer zitplaatsen en meer comfort. We zijn trots dat we deze trein aan onze vloot kunnen toevoegen, en dat deze zijn debuut maakt op Amsterdam Centraal', aldus Koolmees in een verklaring. Reizigers die als eerste met de trein reisden spreken over een positieve ervaring, vooral de loungebanken in de Intercity Nieuwe Generatie kunnen rekenen op positieve reacties. Er zitten ook stopcontacten in, en grote tafels.
Vanochtend heeft onze nieuwe Intercity #ICNG z’n eerste testritten gemaakt in de dienstregeling tussen Amsterdam en Rotterdam 🤩 De generale repetitie. Heb je ‘m al gespot? https://t.co/JjgzYG43z0 pic.twitter.com/h5fiuAf1lc
— NS online (@NS_online) April 19, 2023
Dit bedrag kost een Intercity Nieuwe Generatie per stuk
De ICNG zal de huidige TRAXX-trein gaan vervangen. Als de kinderziektes eruit zijn dan zullen er in de toekomst ook ICNG treinen worden besteld die naar Duitsland kunnen worden ingezet. Er zijn op dit moment 99 treinen besteld door de NS, en daar zit een behoorlijk prijskaartje aan, dat hoogstwaarschijnlijk door het verhogen van de prijs van treinkaartjes zal worden teruggewonnen.
Een enkele ‘Intercity Nieuwe Generatie' kost nieuw ruim 10 miljoen euro. De Nederlandse Spoorwegen heeft in totaal een order geplaatst van 800 miljoen euro, daar zouden dan 99 treinen van dit type voor worden geleverd. Door het uiterlijk van de ICNG heeft deze trein de bijnaam ‘De Wesp’ gekregen. Laten we hopen dat we volgend jaar niet te hard worden gestoken door een nieuwe verhoging van de prijs van een treinkaartje.
Na lang zoeken heeft @NS_online een waardig opvolger van de Fyra gevonden. #ICNG https://t.co/O53XnAKjmj
— Erwin van Duin 🇪🇺 (@erwinvanduin) April 20, 2023