Geen ongewenste telefoon-terreur meer na 1 juli 2021 13
Geen ongewenste telefoon-terreur meer na 1 juli 2021
Saved Read later
Deel dit bericht

Geen ongewenste telefoon-terreur meer na 1 juli 2021

Zomaar gebeld worden door een telemarketeer die je van alles probeert aan te smeren, mag niet meer per 1 juli van dit jaar. Mensen moeten klant zijn van het bedrijf, of speciaal toestemming hebben gegeven dat zij benaderd mogen worden door telemarketeers.

Telemarketeers mogen niet langer meer zomaar bellen naar consumenten. Dit komt door een verandering in de telecomwet. Eerst moest je jezelf registreren in het Bel-me-niet register als je niet zat te wachten op deze ongewenste telefoontjes, maar dit hoeft niet langer. Je moet expliciet akkoord geven voor een bedrijf jou mag bellen. Als je klant bent, of bent geweest, bij een bedrijf mogen zij je nog wel benaderen. Ook mogen callcenters niet langer de consumenten bellen met een afgeschermd nummer. Alle soorten telemarketing moeten zich hieraan houden: van goede doelen tot energiebedrijven.

Zzp'ers zijn opgelucht

Het lijkt een hele opluchting te zijn voor veel zzp’ers. Eenmanszaken die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel mogen ook niet meer gebeld worden. Als je je inschrijft bij de KVK kon je er de klok op gelijk zetten dat je overspoeld werd door allerhande bedrijven die je belden om hun diensten aan te bieden. Dat is nu voorbij. De nieuwe wet helpt het ACM (autoriteit consument & Markt beter te handhaven, wat zij nu ook actief gaan doen.

Bekijk ook:
Apple overtroeft Samsung: Een vergelijking van prijs en prestaties

ACM kreeg jaarlijks veel meldingen

De Autoriteit Consument & Markt kreeg jaarlijks veel meldingen over ongewenste telefoontjes. Het is een grote ergernis van consumenten dat zij keer op keer gebeld werden door allerlei bedrijven. Dat was ook de reden voor de invoering van deze nieuwe regels. Nieuw in de regels van de wet is het zogenoemde recht van verzet. Het bedrijf dat de consument belt moet dit actief aanbieden. Hiermee kan je de toestemming intrekken en ongedaan maken dat het bedrijf jou mag bellen.

Omgekeerde bewijslast

Wie toch gebeld wordt door een callcenter kan dit direct bij het ACM melden. Bedrijven moeten dan kunnen aantonen dat er toestemming was voor het telefoontje. Nu is dat nog andersom: de consument moet kunnen bewijzen dat er geen toestemming verleend is tot bellen. Het is ook lastig om de bedrijven een boete te geven omdat zij altijd bellen met een afgeschermd nummer. Per 1 juli is dit dus niet langer toegestaan en kan men de bedrijven makkelijker een boete opleggen.

Bekijk ook:
De spreidingswet in Nederland komt eraan, maar hoe zit dat met de rest van Europa?

 

 

Deel dit bericht
Read later

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1.2k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.