Na jarenlang wachten is het eindelijk zover, Amazon opende deze week haar online deuren in Nederland. En hoe: ruim 100 miljoen producten verspreid over meer dan 30 categorieën zijn te vinden in de schappen van de webgigant. Amazon is er klaar voor om de Nederlandse markt te veroveren, tenminste dat zou je denken. Want niet iedereen is in de eerste week enthousiast.
Duitsland is goedkoper
Het assortiment van Amazon lijkt gigantisch maar op het gebied van elektronica valt het vooralsnog tegen. Los van de vele smartphone hoesjes – waarvan het meerendeel ook te bestellen zijn bij Alibaba, schittert het echte gadget aanbod nog van afwezigheid. Amazon Nederland beschikt nog maar over de helft van de elektronica producten in vergelijking met concurrent Bol.com.
Ook zijn de prijzen in vergelijking met de Duitse webwinkel ruim 7% hoger. Maar toch zijn de meeste producten die in de Nederlandse schappen van Amazon liggen wel 3% goedkoper dan bij Bol.com
Amazon Prime
Amazon doet haar best om Nederlandse consumenten te voorzien van service. Zo biedt Amazon het Prime abonnement aan waarmee producten, voor een bedrag van €2,99 per maand, gratis en op elk moment worden bezorgd – een ruim verschil van €5,00 in vergelijking met Duitsland. In dit Prime abonnement zit ook Amazon Video, de concurrent van Netflix.
Toch hebben Nederlandse webshops zich goed voorbereid op de Prime service van Amazon. Zo biedt Bol.com voor een tientje per jaar de mogelijkheid om producten binnen 2 uur bij Amsterdamse consumenten te bezorgen. Maar ook Coolblue zet zich in om consumenten te voorzien van de optimale service, bijvoorbeeld door afgeleverde producten gelijk te voorzien van gratis montage en door dit jaar meer fysieke winkels te openen.
Wat denk jij over de komst van Amazon in Nederland?
Plaats een reactie