We kennen ze allemaal wel. Je rijd van werk naar huis en ziet het op een billboard, of je bent op je telefoon aan het spelen en ineens krijg je een reclame over online gokken. Ongeacht hoe de samenleving hier tegenaan kijkt, staat het nu toch mooi op jouw scherm.
In films, series en muziek komen we het vaak tegen. De obsessie met geld spelletjes en wat het met mensen kan doen. Het is best wel vreemd dat we het er over eens blijken te zijn dat deze verslaving gevaarlijk is, maar alsnog wordt het ons zo makkelijk en vaak aangeboden. Vooral in iets onschuldigs zoals reclames, die overigens bij ieder spelletje of applicatie, bushokje of televisie programma afgespeeld of geplaatst kunnen worden. Nu zou je kunnen zeggen dat je gewoon kan wegkijken als je niet geïnteresseerd bent, toch? Fout.
Kwetsbare groepen
De reden dat dit soort reclames verboden worden, is omdat ze erg effectief kunnen zijn. Ze kunnen je overtuigen dat je met één druk op een knopje rijk kunt worden. Wederom valt niet iedereen hiervoor, maar moeten wij als samenleving vooral de jeugd en (ex-) verslaafden hier tegen beschermen. Constant geconfronteerd worden door iets waar je al niet mee kunt stoppen of iets wat onschuldig lijkt in het begin maar tot ergere dingen kan leiden is een probleem wat de overheid moet aanpakken.
De reclameban
Misschien heb je het al een poosje geleden gehoord, maar Nederland wilt nu al ongeveer een jaar van die online gokreclames af. De sector probeerde eerst een deal te sluiten om alleen nog televisie reclames na 22:00 te plaatsen, geen buitenreclame meer te doen en te stoppen met advertenties op de radio. Toch is de Tweede Kamer er nu helemaal klaar mee.
In juni 2022 werd het illegaal voor de bedrijven om bn’ers in te zetten in hun marketingactiviteiten. Begin 2023 kwam er een algeheel verbod op deze ‘ongerichte’ reclame. Dit betekend dat je nu je dagelijks leven kunt leiden, zonder reclames over geldspelletjes etc. te zien. De kwetsbare groepen kunnen nu weer een beetje adem halen.
De laatste maatregel die de Tweede Kamer gaat hanteren zal in 2024 ingaan. Deze maatregel zal ervoor zorgen dat er een verbod zal komen op sponsoring. Sportwedstrijden en tv programma’s zullen zo niet meer gesponsord kunnen worden door casino’s.
Gevolgen op de reclame ban
Hoewel deze ban voor veel goeds zal zorgen, kan het niet garanderen dat de hele sector zal verdwijnen. Dit is daarentegen ook niet het doel van de nieuwe wet. Een Nederlands online casino zou zo gewoon kunnen blijven bestaan, maar de manier waarop ze hun marketing aanpakken zal drastisch veranderen.
Aangezien ze hun naamsbekendheid niet meer mogen vergroten door middel van telemarketing, online advertenties, TV & Radio reclame etc. zijn ze andere manieren gaan gebruiken. In plaats van de mensen naar hun te laten komen, gaan zij naar de mensen toe.
De nieuwe manier van marketing
Zo zijn affiliate marketing, PPC, direct mail en direct traffic de nieuwe manieren van klanten werven geworden. Door gebruik te maken van de data van Google kunnen deze bedrijven zien waar hun klanten vandaan komen, waar ze naar zoeken, of ze al eens eerder interesse hebben getoond in hun sector etc. Met andere woorden, de sector is nog levend maar alleen voor de mensen die het zelf zoeken. Het probleem is zo nog lang niet volledig opgelost, maar een sterk begin is gemaakt.
Conclusie
Gokken kan erg gevaarlijk zijn en er reclame over maken kan ernstige gevolgen met zich meedragen. Toch wordt het nog gedaan. Na deze ban zal de sector niet verdwijnen, maar heeft hun marketing minder invloed op de samenleving. Toch blijven er mensen met bestaande, of in het proces van helende- verslaving er onder lijden. Of dit probleem ooit helemaal wordt opgelost is niet zeker, maar de eerste stappen zijn gezet.