Praktisch gezien dient een bierviltje als onderzetter, zodat de tafel niet nat wordt door vocht van morsen of condensatie. Naast dit praktische doel kun je een bierviltje ook effectief inzetten zodat mensen je onthouden. Niet voor niets is het nog een van de meest effectieve manieren van reclame maken. Maar ja, hoe zorg je dat je kunt opvallen met bedrukte bierviltjes? Wij hebben de meest effectieve en originele manieren op een rij gezet.
Bierviltjes bedrukken met QR code
Vaak worden bierviltjes bedrukt met reclame, vaak van het bedrijf zelf of het drankje dat je geserveerd krijgt. Maar je kunt ook bierviltjes bedrukken met een QR code, bijvoorbeeld voor het scannen van de menukaart, te vragen om feedback over het drankje, de service, of een andere manier van interactie.
Zeker wanneer je de code verpakt met een pakkende vraag, zijn mensen snel geneigd om het kaartje even te scannen. Doordat het bierviltje toch wordt uitgedeeld bij het uitserveren van een drankje is het een hele laagdrempelige manier om een vraag bij de klant neer te leggen. Deze interactie zorgt ervoor dat mensen nog even bewust naar je kaartje kijken en hierdoor waarschijnlijk jouw bedrijfsnaam sneller zal onthouden.
Faciliteer schrijfruimte op het viltje
Het komt vaak genoeg voor dat er op het bierviltje geschreven wordt. Van het uitdelen van een telefoonnummer in de kroeg, tot soms wel hele business ideeën of afspraken. Zo zijn er zelfs wel eens contractovereenkomsten getekend op een bierviltje. Je kunt dit natuurlijk op zijn beloop laten, maar je kunt hier ook ruimte voor faciliteren op het viltje.
Zeker wanneer je kiest voor een bedrukking aan beide kanten kun je aan één kant ruimte overlaten voor schrijfruimte. Maak je hier een mooi design omheen, dan kun je het schrijven op een bierviltje ook nog eens stimuleren. Wanneer de boodschap waardevol is zullen mensen het viltje meenemen, waardoor ondertussen jouw bedrijfslogo en naamsbekendheid wordt verspreid buiten de zaak. Een win-win situatie voor iedereen.
Maak het viltje interessant voor verzamelaars
Net als bij postzegels zijn er ook heuse bierviltjes verzamelaars. Wanneer je opvalt met het design heb je sneller de kans dat mensen het viltje meenemen. Zo kun je bijvoorbeeld out of the box denken met de vorm.
Naast een standaard vierkant of rond kaartje kun je namelijk in talloze vrije vormen een bierviltje laten afdrukken. Door een afwijkende vorm val je al snel op tussen de rest. Denk aan een organische omlijning van jouw bedrijfslogo of een andere kenmerkende vorm voor jouw zaak.
Kies een duidelijke boodschap
Naast een “platte” reclameboodschap kun je ook kiezen voor een effectieve boodschap waarmee je een discussie op gang wilt brengen. Bijvoorbeeld om mensen bewust te maken van hun gedrag. Hoe vaak is een bierviltje wel niet verscheurd, omdat je toch iets in je handen moet hebben? Maak hier speciale scheurlijnen voor of stel mensen een bewuste vraag over dit gedrag.
Tijdens een gesprek kijken mensen vaak genoeg naar het bierkaartje. Wanneer je hierop inspeelt met een design en de boodschap die jij wilt uitdragen, zal dit veel bewuster blijven hangen. Er is van alles mogelijk en met een origineel kaartje zullen mensen je snel onthouden. Weet jij al welke boodschap je op een bierviltje gaat drukken?