In de wereld van dating en flirten hebben we allemaal wel eens gehoord van de zogenaamde ‘Beer goggles’. Je weet wel, het idee dat mensen er aantrekkelijker uitzien wanneer je een paar drankjes op hebt. Maar verrassend genoeg, wijst nieuw onderzoek van de Universiteit van Portsmouth erop dat dit hele gebeuren misschien niet zo simpel is als we dachten – En eigenlijk helemaal niet blijkt te kloppen
Nieuw onderzoek
Het onderzoeksteam, bestaande uit een stel nieuwsgierige wetenschappers, wilde begrijpen hoe onze kijk op aantrekkelijkheid verandert naarmate de alcohol vloeit. In een poging om het mysterie te ontrafelen, werden 99 mensen tussen de 18 en 62 jaar oud ondervraagd in een lokale kroeg. Wat ze ontdekten, zoals gepubliceerd in de Journal of Psychopharmacology, gooide wat roet in het eten van de traditionele ‘bierbril'-theorie.
De onderzoekers gingen ervan uit dat de ‘Beer goggles' te maken had met het feit dat alcohol ons vermogen om gezichtssymmetrie te herkennen verbetert. Maar hier komt het verrassende deel: het heeft eigenlijk helemaal geen invloed op hoe we iemand als aantrekkelijk beoordelen.
Waar we jarenlang van uitgingen
Een woordvoerder van het onderzoeksteam legde het simpel uit: “Dit idee wordt al jaren gebruikt om te beschrijven dat mensen zich meer aangetrokken voelen tot anderen als ze een slokje te veel op hebben. Een mogelijke reden hiervoor zou kunnen zijn dat alcohol ons vermogen om gezichtsasymmetrie op te merken belemmert, waardoor anderen er visueel een stuk aantrekkelijker uitzien.”
“Uit het nieuwe experiment bleek dus echter dat hoewel alcohol onze symmetriedetectie verstoorde, het eigenlijk geen invloed had op hoe we de aantrekkelijkheid van een gezicht beoordelen.”
Wat is het dan wel?
Deze ontdekking zet ons aan het denken. Als het niet de verbeterde symmetrie is die ons dit gevoel laat ervaren, wat is het dan wel? Dr. Harvey werpt enkele ideeën op: “Alcohol voorspelt vaak seksueel gedrag, vaak vóór of tijdens dates. Mensen kunnen meer geneigd zijn tot intimiteit na een paar drankjes, vanwege verminderde remmingen, hoge verwachtingen, persoonlijkheidskenmerken en ja, dus ook het ‘Beer Goggles'-effect.”
Maar het team benadrukt ook dat hun onderzoek beperkt was tot statische foto's, wat slechts een deel van het verhaal vertelt. Dr. Harvey voegde eraan toe: “Foto's laten veel dingen buiten beschouwing, zoals houding, lichaamsvorm, lengte, gezichtsuitdrukking en kleding. Kortom, er is dus zeker nog meer onderzoek nodig om het volledige plaatje te krijgen.”
Plaats een reactie