in

Zorg voor een goede nachtrust, 5 tips

Heb je last van slaapproblemen en lig je geregeld ’s nachts wakker? Je bent zeker niet de enige, één op de vijf Nederlanders heeft hier namelijk last van. Wij geven je 5 tips voor een goede nachtrust!

Tip 1: houd een ritme aan

Je biologische klok regelt de timing van al het verkeer in je lichaam. Daarom is het van belang een bepaald ritme aan te houden in je levensstijl, zodat je slaap-waak ritme niet wordt verstoord. Zorg er daarom voor dat je minimaal 6 van de 7 dagen in de week op een gelijk tijdstip naar bed gaat én weer opstaat. Op deze manier blijft je biologische klok optimaal.

Tip 2: leg je telefoon weg

Telefoons zijn vaak schuldig aan het verstoren van je nachtrust. De straling uit telefoons heeft invloed op je slaapkwaliteit en daarom is het beter je mobieltje minimaal een half uur voordat je gaat slapen weg te leggen. Daarnaast is dit beter voor je biologische klok. Mobiele telefoons breken namelijk melatonine af, waardoor je biologische klok in de war raakt.

Tip 3: beweeg voldoende

Voldoende beweging is niet alleen goed voor je figuur, het draagt ook bij aan een betere slaap. Door iedere dag een half uurtje intensief te bewegen, zul je zeker effect merken!

Tip 4: reguleer de temperatuur

Zorg ervoor dat je kamer op ideale temperatuur is. Welke temperatuur ideaal is, verschilt per persoon. Een klein beetje frisse lucht kan nooit kwaad, het raam hoeft zeker niet volledig open want een klein kiertje kan al voldoende zijn.

Tip 5: verduister de kamer

Iets wat niet mag ontbreken wanneer je heerlijk door wilt slapen, zijn goedkope gordijnen. Wanneer je kiest voor verduisterende gordijnen, zorg je ervoor dat er geen lichtinval is. Ook demp je omgevingsgeluiden. Ga je liever voor de laatste trends op het gebied van raambekleding? Groene gordijnen zijn helemaal van deze tijd en passen in vrijwel ieder interieur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.