Helemaal hip, zelf je eigen eiwitrepen maken 8
Saved Read later
Deel dit bericht

Helemaal hip, zelf je eigen eiwitrepen maken

Het menselijk lichaam kan niet zonder eiwitten. Ze spelen onder meer een belangrijke rol in ons afweersysteem, voor de aanmaak van hormonen, het opbouwen van spieren en het transporteren van zuurstof in ons bloed.

Zeker als je sport heb je extra eiwitten nodig, maar ook de minder fanatieke sporters onder ons kunnen niet zonder eiwitten. Met name krachtsporters gebruiken daarom eiwitshakes of eiwitrepen. Net als veel andere dingen zijn ook deze producten gemiddeld helaas duurder geworden. Gelukkig is het niet zo moeilijk om zelf eiwitrepen te maken. Wij helpen je op weg.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Een volwassene heeft dagelijks ongeveer 1,2 tot 1,5 gram eiwit nodig per kilogram lichaamsgewicht. Voor sporters en dan met name krachtsporters geldt dat ze ongeveer 1,7 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebben. Ook duursporters kunnen baat hebben bij extra eiwit.

De rode bloedcellen in ons lichaam vervoeren zuurstof naar de organen en de spieren. Deze rode bloedcellen bevatten hemoglobine en deze hemoglobine is weer gemaakt uit eiwitten. Veel sporters nemen extra eiwitten tot zich om na het sporten voldoende te herstellen, voor spiergroei en het onderhoud van de spieren. De kleine scheurtjes die tijdens het sporten ontstaan in de spieren herstellen zich met behulp van eiwitten. Deze eiwitten vullen de scheurtjes op met nieuw spierweefsel. Zo neemt de omvang van je spieren toe.

Bekijk ook:
Goedkoper boodschappen doen: deze 5 sites helpen besparen

Er zijn veel voedingsmiddelen waar eiwitten in zitten, zoals melkproducten en natuurlijk eieren. Kipfilet bevat veel eiwitten en het bijkomende voordeel is dat het daarnaast weinig vetten en koolhydraten bevat. Amandelen, hazelnoten, walnoten en cashewnoten dragen op een positieve manier bij aan je eiwitinname.

Voordelen van zelfgemaakte eiwitrepen

Eiwitrepen zijn makkelijk om snel je behoefte aan eiwitten aan te vullen. Je stopt de eiwitrepen in je tas en neemt ze mee naar de sportschool of om op te eten na bijvoorbeeld je hardloopwedstrijd. Als je veel onderweg bent en de neiging hebt om tussendoor te snacken is een eiwitreep een prima en gezond alternatief. De eiwitrepen die je in de winkel koopt, bevatten vaak meer vetten en suikers dan je zou verwachten. Ook het eiwitgehalte kan nog weleens tegenvallen. Als je zelf je repen maakt, weet je precies wat erin gaat. Smaken verschillen en dat geldt ook voor eiwitrepen. Maak je eigen repen in de smaken die jij lekker vindt. Zo is het niet alleen een verantwoord, maar ook een smakelijk tussendoortje!

Bekijk ook:
Nederlanders consumeren jaarlijks gemiddeld 75 kilo vlees

Zelf eiwitrepen maken – laat je inspireren!

Voor je eiwitrepen gebruik je eiwitpoeder en dit meng je met havermout, havermeel, pinda’s, pindakaas, honing, melk en cranberry’s. Verder heb je alleen een staafmixer nodig om het geheel te mixen. Het mengsel doe je in een ovenschaal en zet je 3 uur in de koelkast. Daarna snij je er mooie repen van. In plaats van havermeel kan je ook kokosmeel of amandelmeel gebruiken. Het is belangrijk dat je de meel rauw kan eten. Varieer met verschillende noten en zaden. Ook kan je fruit of chocolade toevoegen. Drink je liever geen koemelk? Kies dan voor een plantaardige variant. Probeer verschillende samenstellingen van jouw repen en zo ontdek je jouw favoriete eiwitreep.

1.2k

Log In

Or with username:

Forgot password?

Forgot password?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Log in

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.