3 tips om te genieten van de regen

0 Shares

Het leek wel alsof de weergoden een cadeautje voor ons klaar hadden staan in de tijden van nood. Afgelopen weken stond ons minder prettige leven volop in bloei doordat de zon vrijwel elke dag van zich liet horen. Ook al hebben we er niet optimaal van kunnen genieten (lees: binnenblijven, af en toe rondje voor noodzaak) hebben we wel wat favo hobby’s kunnen oppakken en zijn de zakken met potgrond overal uitverkocht. Iedereen was spontaan begonnen met hardlopen en ook de (meeste) tuinen zien er prachtig uit. Maar huh? REGEN? Wat kom je ons pesten?

Planten blij = jij blij?

Het leven ziet er inderdaad minder rooskleurig uit wanneer de zoveelste regenbui over ons land trekt, maar wist je dat de plantjes hier ultiem van genieten? Indirect jij dus ook, want dat scheelt weer een keer of twee water geven. Ook de mensen met een moestuin zullen hier uiteraard blij van worden. Nee, regen is zeker niet verschrikkelijk en kan ook velen voordelen hebben. Regenwater is beter voor planten omdat het zowel minder kalk als mineralen bevat. Dit water bevat van nature nauwelijks opgeloste stoffen, waardoor meststoffen beter in het water oplossen. Snap je het nog? Zet je kamerplant dus lekker even in de tuin zodra het gaat regelen, het stof spoelt er af en je krijgt geen witte vlekken door opgedroogd kalk.

Lezen

De weken vliegen ondertussen langzaam voorbij (of niet), maar dat ene boek heb je nog steeds niet aangeraakt. Regen geeft je de kans om dit alsnog te doen. Je hoeft niet perse nieuwe boeken aan te schaffen, want in vele steden kun je een minibieb vinden waar je gratis boeken kunt lezen en terug kunt brengen. Ideaal! Minibieb werkt vanuit het idee dat je zelf je eigen samenleving leuker en gezelliger kunt maken. Zo kun je je eigen minibieb ophangen aan je huis, maar ook op school of in een bedrijf. Je kunt vervolgens boeken lenen, maar ook af en toe een boek ruilen. Meer info over de minibieb vind je hier!

Siësta

Siësta in de zon of siësta in je bed? Ik merk het verschil niet. Grapje natuurlijk. In de zon een dutje doen zit er vaak niet in, omdat je dan ondertussen bezig bent met honderden andere dingen. Dat heb je misschien binnen ook, maar zet je wekker eens een dagje wat vroeger. Ga een ochtendje hard werken en gun jezelf een powernap in je bed. Nu de mogelijkheid hier is,  kun je er maar beter gebruik van maken.

  • 10 tot 20 minuten – als je snelle energie wilt toveren, dan moet je gaan voor een korte powernap. Tijdens je slaap ga je door een aantal fases heen. De eerste fase is de fase waarin je langzaam in slaap valt. Gevolgd door de tweede fase waarin je door middel van een lichte slaap tot rust komt. Na ongeveer 20 minuten begint je diepe slaap. Zodra je wakker wordt in je ‘diepe’ slaap modus, wil je liever niet wakker worden en daarom is een korte slaap een stuk fijner!
  • 60 minuten – Wist je dat een uurtje slapen invloed heeft op je werkgeheugen? Door 60 min te slapen schijn je namelijk beter namen en gezichten te herkennen en te onthouden. Waar je dit precies voor nodig hebt is niet duidelijk maar het nadeel hierin is wel dat als je lichaam de diepe slaap heeft bereikt, je vermoeider en sloom wakker wordt.
  • 90 minuten – Ben je écht toe aan een Corona-dutje? Dan kun je met 90 minuten door alle slaapfases heenkomen. (slaapcyclus). Maar zorg er dan wel voor dat je niet eerder dan deze 90 minuten wakker wordt, want anders raakt je slaapritme in de war en wordt je dus niet uitgerust wakker.

Bekijk ook:

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vandaag
Wat vind jij?
Quizzen
Toplijstjes

Inloggen

Of met je gebruikersnaam:

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

Enter your account data and we will send you a link to reset your password.

Your password reset link appears to be invalid or expired.

Inloggen

Privacy Policy

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.