in ,

Zelfrijdende taxi met ingebouwde desinfectiefunctie

Voyage G3 Robotaxi heeft het allemaal

Bij Voyage werken ze aan een zelfrijdende auto die helemaal geen bestuurder nodig heeft. Het doel is om een robo-taxiservice op te zetten, gericht op senioren die in rustige buurten wonen. De CEO Oliver Cameron laat in een uitgebreid interview weten dat de technologie nog niet lang niet klaar is voor drukke steden. De robotaxi’s zullen worden voorzien van een ultraviolet-C (UV-C) systeem om virussen en bacteriën onschadelijk te maken. Tussen de ritten door wordt het systeem geactiveerd om de auto te desinfecteren. 

De zelfrijdende taxi’s van Voyage maken nu testritjes in de buurt van San José in Californië. De technologie achter het UV-C systeem wordt al veel langer gebruikt in ziekenhuizen, ambulances en laboratoria. UV-C straling maakt virussen onschadelijk

UV-C straling wordt tegengehouden door de ozonlaag waardoor virussen en bacteriën zich niet hebben aan kunnen passen aan deze soort straling. De UV-C straling brengt schade aan in het genetisch materiaal van virussen waardoor ze onschadelijk worden gemaakt. Dat geldt ook voor het coronavirus. Het is belangrijk dat de juiste dosis UV-C straling wordt aangebracht. Of UV-C geschikt is voor grote ruimtes is nog onbekend. Het is alsnog mogelijk om medepassagiers te besmetten die tegelijkertijd met je in de auto zitten.

Bekijk ook:
Top 10 snelste auto's ter wereld

Zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder

Een start-up zoals Voyage kan de technologie van zelfrijdende auto’s met bestuurders snel verbeteren door een dienst aan te bieden zonder bestuurder.

Franz Wotawa van het Instititute of Software Technology aan de TU Graz zegt dat autonome voertuigen zonder bestuurder 200 miljoen kilometer moeten rijden om aan te tonen dat ze betrouwbaar zijn, vooral voor ongeluk scenario’s. Hij legt uit dat dit soort scenario’s niet kunnen worden getest tijdens echte testritjes. En dat is logisch en maar goed ook.

‘Dit soort dingen moeten worden getest in simulaties. De vraag is of dit voldoende is en of alle scenario’s zijn gedekt.’

Een volledig zelfrijdend voertuig heeft in principe geen stuur en pedalen nodig. Ze kunnen overal naartoe waar een normaal persoon naartoe wil. Dit soort auto’s worden op kleine schaal getest op verschillende plekken in de wereld.

‘Full Self-Driving Capability’ optie van Tesla

De ‘Full Self-Driving Capability’ optie van Tesla stelt nog niet voor wat het zou moeten zijn. De auto kan verschillende dingen zelf, maar vereist alsnog aandacht van de bestuurder. De parkeerfunctie laat veel te wensen over en soms mist de auto een afslag. Musk denkt zelf dat een volledig zelfrijdende auto dichtbij is.

Bekijk ook:
Man is hardrijders zat en maakt eigen flitspaal

Het systeem is nu nog ver verwijderd van wat enigszins lijkt op een automatisch systeem. De Tesla auto kent een aantal trucjes, maar dat is het dan ook.

De veiligheid van dit soort voertuigen maakt het uitdagend om ze op de markt te brengen. De technologie kan al meer dan wat gangbaar is, maar dat maakt het nog niet veilig. Elke technologische vooruitgang brengt vraagtekens met zich mee. Een auto moet namelijk meer kunnen dan sturen, remmen en gasgeven. Het lijkt er nu op dat sommige auto’s verschillende taken wel uit kunnen voeren, maar het is alleen mogelijk als je het voertuig duidelijke aanwijzingen geeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.